Sida 1 av 1

Volvo 944 hög CO

Postat: tis 29 aug 2023, 21:17
av Christian8906
Har köpt på mig en Volvo 944, har ett litet problem med den, jag var inne på bilprovningen idag och fick då kolla avgaserna på bilen. Och det som strular är co halten på tomgång, men på förhöjd tomgång så är alla värden ok. har också lagt märke till att bilen bluddrar när man ska köra iväg från stillastående. Tomgångsvarven är också väldigt lågt tycker jag, dryga 500. jag vet inte vilken ände jag ska börja i kolla men.jag har läkt testat med startgas runt slangar och insug ingen symtom, jag har ju bytt en del grejer innan jag var på bilprovningen.

Bensinpumpar
bränslefilter i tanken och under golvet
tändstift
fördelare plus rotor
tändspole
BTR
Har också införskaffat en ny insugs packning som ska bytas bara för ifall, och dom brukar ju gå sönder. någon som har liknande symtom? Jag har läst felkoder men får bara 1-1-1

Re: Volvo 944 hög CO

Postat: tor 31 aug 2023, 22:12
av Christian8906
Uppdatering. Varit ute kört långt med bilen idag och fick för mig att kolla felkoder. Fick fram då 2-2-3 vilket är tomgångsmotorn. Men kan den ställa till Co värdet på tomgång och att den går fett på tomgång? Tacksam för svar

Re: Volvo 944 hög CO

Postat: lör 02 sep 2023, 08:04
av lennarte
Du han kolla funktionen på tomgångsmotorn (+ en del andra saker) med diagnostik boxen. Byt packningen till insuget först, läckorna är ibland så små att dom inte märks med startas. Även avgassidan (före katen) kan det läcka och störa avgasreningen. Även gammal motorolja och felaktigheter i vevhusventilationen kan störa CO-halten. Kolla här,
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... XmiqdOOdX4

Re: Volvo 944 hög CO

Postat: lör 02 sep 2023, 17:58
av Christian8906
Hej, jo jag tänkte ändå byta insugspackningen och olja filter, lika bra göra en översyn på allting runtom när man ändå har plockat isär.Det som är mest komiskt är att när bilen stått några dagar, och man går ut ska starta den så går den som vanligt dom första minuterna. Tomgång finns och ligger runt 800 allting lirar som det ska. Men sen när man kört lite så börjar den sega och blöddra men bara under 1000 rpm. Har även märkt att temp mätaren beter sig konstigt fort jag slår på full värme i bilen så går den ner, plus de tar väldigt lång tid för den att gå upp i temp. När jag rycker slangen med flamfällan, så ryker de väldigt från den slangen som går från plastburken, Kanske normalt eller?

Re: Volvo 944 hög CO

Postat: sön 03 sep 2023, 08:34
av lennarte
Det beror förmodligen på att det är då som lambdasonden blivit uppvärmd och börjar fungera.

Re: Volvo 944 hög CO

Postat: mån 04 sep 2023, 18:35
av Christian8906
Hejsan har nu varit ute och felsökt bilen lite. gjorde dom testerna du skickade över som länk. och allting stämde precis. fullast på gasen fick jag kod. 3-3-3, när jag vred lite på gasen så fick jag kod, 3-3-2. sen när jag startade bilen så fick jag kod, 3-3-1. men fortfarande ligger felkoden på tomgångsmotorn fel signal. har kört diagnos 3 med och man hör spridare ticka och tomgångmotorn klicka. har även bytt insugspackningen. men tomgången fortfarande lite låg

Re: Volvo 944 hög CO

Postat: tis 05 sep 2023, 14:10
av lennarte
Slangen till tomgångsmotorn sitter precis innan spjällhuset in mot motorn. Ta en tång av kraftigare typ med raka skär. Kläm åt slangen så den blir helt tät. Normalt ska motorn stanna eller i alla fall minska ordentligt i varv. Normalt använder man detta test vid hög tomgång, men det bör funka även vid låg tomgång. Fortsätter motorn "som vanligt" är det läck någonstans.