Sida 1 av 1

Styrservo kokar vid hård körning - 940

Postat: tis 15 aug 2023, 12:29
av 940gumse
Hej!

Jag har en lätt trimmad 940 turbo busbil, som för det mesta används till att bränna däck. Problemet är att när jag kör på bana, alltså hård körning under flera varv, så kokar styrservon. Den börjar skrika vid fullt rattutslag och sprutar ur sig varm servoolja ur behållaren.
Min fundering är på om det finns någon som monterat en liten oljekylare till styrservon, eller om det är en bra idé överhuvudtaget. Andra idéer/lösningar mottages gärna.
Tack. :-D

Re: Styrservo kokar vid hård körning - 940

Postat: tis 15 aug 2023, 12:56
av Marlboroman
En kylare är ju en lösning såklart, men ett annat alternativ är ju att gå över till elektrisk servopump. Osäker på om det finns, men en större remskiva på pumpen hade också kunnat vara en lösning.

Re: Styrservo kokar vid hård körning - 940

Postat: tis 15 aug 2023, 13:58
av 940gumse
Marlboroman skrev: tis 15 aug 2023, 12:56 En kylare är ju en lösning såklart, men ett annat alternativ är ju att gå över till elektrisk servopump. Osäker på om det finns, men en större remskiva på pumpen hade också kunnat vara en lösning.
Hmm det med elservo lät faktiskt intressant, googlade lite och folk verkar använda bl.a servopump från volvo v50.. Tack för tipset, ska gräva mig vidare i det!

Re: Styrservo kokar vid hård körning - 940

Postat: tis 15 aug 2023, 18:02
av Lucif3r
Problemet med elservo är väl att dom kan vara lite sega att hoppa igång. Dvs vid snabba rattrörelser kan det först gå trögt för att sedan plötsligt gå "pisslätt".
V50-servon används ofta för att den är extern och fristående, kan alltså pluggas in i orginal styrservo. Till skillnad mot t ex rattaxel servos. Nackdelen är väl att den inte är den direkt mest kraftfulla servo som finns...

Re: Styrservo kokar vid hård körning - 940

Postat: tor 17 aug 2023, 05:30
av TioTusenKRBil
En kylare på returen löser nog problemet.