Sida 1 av 1
Byta av kylare, cirkulationsproblem
Postat: fre 11 aug 2023, 11:44
av MatsAnders987
Hej
Jag är ny här, och vänder mig till er då jag fått problem som jag inte kan lösa.
Bilen är en volvo 960, 2,5. Årsmod-96. Jag har bytt kylare och fyllt på med glykolblandning genom kylarens övre anslutning, så mycket det går. När jag provar att starta får jag ingen cirkulation. motorn blir varm, men inte kylaren eller de grova slangarna.
Därefter gick tempmätaren upp och elfläkten startade trots att själva kylaren var kall. Även varningslampan för lambdasonden tändes.
Nu har bilen stått sedan igår, men tempmätaren visar ändå normal temp när jag slår på tändningen, trots att motorn är kall. Kan tempgivaren gått sönder? Var sitter den? Om det finns en luftpropp nånstans,hur får jag bort den?
Mvh Mats
Re: Byta av kylare, cirkulationsproblem
Postat: fre 11 aug 2023, 12:00
av lennarte
Lättast när man fyller på kylarvätskan är att lossa en slang till värmepaketet. Då fyller du hela motorn. Om termostaten är stängd är stora delar av topplocket utan kylarvätska. På en aluminiun motor är det extra viktigt att hela motorn är vätskefylld vid start.
Re: Byta av kylare, cirkulationsproblem
Postat: fre 11 aug 2023, 12:03
av MatsAnders987
Tack för svar. Jag har haft av den övre slangen till värmepaketet. det fanns kylarvätska i den slangen.
Ska man ta av termostaten, eller hur får man fyllt där?
Re: Byta av kylare, cirkulationsproblem
Postat: fre 11 aug 2023, 13:44
av lennarte
På vissa modeller är där ett plasthjul i vattenpumpen som kan gå sönder. Då blir där ingen eller dålig cirkulation. Den ska bytas vid kamremsbyte har jag för mig. Är detta gjort?Plocka ur termostaten, sätt tillbaka huset och starta motornch kolla om du får cirkulation då. Du får kanske tillverka en provisorisk packning.
Re: Byta av kylare, cirkulationsproblem
Postat: fre 11 aug 2023, 20:09
av Lucif3r
Om temp-mätaren visar varm motor timmar efter den blev avstängd så kan man med tämligen stor säkerhet säga att det är någon knas på givaren, eller mätaren. Det är mer eller mindre en fysisk omöjlighet för motorn att hålla sig varm så länge efter avstängning, oavsett hur varm den var då.
Grejen är dock att även 960, trots att det är en vitblockare, har 2 tempgivare(till skillnad mot 850, x70, osv), varav en enbart går till instrumenthuset. Den kan således inte påverka motorstyrningen(starta fläktar osv). Den givaren sitter på baksidan av motorn, mot torpeden alltså. Lagom trångt och jävlig att komma åt. Tempgivaren för motorstyrningen sitter under termostathuset.
Kan vara så att termostaten tackat för sig, och helt enkelt inte öppnar. Då får man ingen cirkulation till och från kylaren hur mycket bilen än önskar då den är 100% mekanisk.
Det finns som sagt dessvärre vattenpumpar till vitblockarna som har plastimpeller.. Dessa kan och går ofta sönder i förtid, med resultat därefter. Det finns inget "man ska byta"-intervall på vattenpumpen, men eftersom det krävs ett helt kamremsjobb för att byta den, och det är en så liten extrakostnad, är det en bra idé att byta den vid rembyte. En skuren vattenpump, vilket iofs är ovanligt men inte omöjligt, kan skrota precis hela motorn.
Re: Byta av kylare, cirkulationsproblem
Postat: fre 11 aug 2023, 21:22
av MatsAnders987
Tack för er hjälp!
Re: Byta av kylare, cirkulationsproblem
Postat: tor 31 aug 2023, 15:18
av MatsAnders987
Jag håller på och byter termostat och tempgivare. Jag har hittat den sensorn som sitter under termostathuset, men den andra givaren kan jag inte hitta. Jag har känt och lyst överallt på motorns baksida utan resultat. Motorn är en B6254s. Finns det någon som har en sprängskiss?