Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Motörhead
#1543421
Hej!
Pojken har bytt div topplockspackningar etc på sin 945, efter återmontage vill inte startmotorn dra.
Direkt efter montage så försökte startmotorn, men efter han justerade kamremsläget (sitter väl givare som kan strula tänkte vi?)så är det tvärdött. Hittade en kontakt han glömt, men lika.
Är nyfiken hur solenoiden fungerar, jag antar den ska få 12v vid start för att då den grova kabeln matar in sin 12, men redan i läge 2 på tändningen får jag 12v på solenoidkabeln, borde inte det bli vid läge 3 (startläge)?
Behöver tändningen vara i läge 2 om man "tjuvkopplar" + direkt på solenoidens anslutning? Lät som det klickade i solenoiden (relä i min värld :-) ) men inget mer.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1543441
Startmotorn ska "gå igång" med en skruvmejsel (kraftig, det är stora strömmar) mellan stiftet och muttern. Även utan tändning på. Men, på vissa startmotorer sitter 2 stift. Det är det yttre du ska använda, det inre är för kallstart på vissa modeller. Det finns även ett "service uttag" på kabelstammen utmed vänster innerskärm, ungefär på mitten. Ett vitt 1-poligt kontaktstycke. Där sätter du en kabel direkt från batteriet så går startmotorn igång, utan tändlås. Ska du starta motorn måste du ha tändningen på
Har du någon ström i batteriet?
av Motörhead
#1543452
Hej!
Tack för svar! Batteriet laddat, även provat med batteri från min v70 med samma resultat.
Men om jag har 12 v på den tunna kabeln redan vid läge 2 på tändningen, vad gör då läge 3?
Dumma frågor kanske men vill förstå rent logiskt.
Grova matningen är ju konstant 12v, sen antog jag det kommer 12v på tunna kabeln vid start som drar solenoiden och skickar då in matningen från grova kabeln (relä) till startmotorn? Vad är det annars som får startmotorn gå runt?
av KirkHall
#1543459
För att förstå hur solenoiden fungerar behöver vi veta att det är en elektromagnetisk switch som används för att koppla på startmotorn när man vrider om tändningsnyckeln till startläget. Normalt sett får solenoiden 12V när tändningen är i läge 3 (startläge) och den grova kabeln matar in ström till startmotorn.
av Motörhead
#1543467
Precis vad jag menade, så märkligt jag får 12v redan på läge 2 på tändningslåset ...ska leta vidare men troligen har väl startmotorn sagt upp sig....
av Motörhead
#1543514
Startmotorn borttagen, flera kol rörde sig ej samt en lödning släppt, ska införskaffa en ny så får vi hoppas den startar sen :-)
Tack för svar och förklaringar!

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]