Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo740mannen
#1543313
Hej som titeln säger så startar inte min 744 -90
Byte bränslepump i tanken för någon månad sen.

den stod still i en vecka och när jag skulle starta så tände den men dog direkt så motorn han aldrig riktigt gå igång, efter det har den inte gått igång alls.

Batteriet mår bra och är laddat,
alla tändstift har gnista, vakumslangen på btr;n har några sprickor som jag tejpat men motorn ska ju gå ändå eller?,

hur ska jag kolla så att det kommer fram bränsle??
Användarvisningsbild
av lennarte
#1543449
Det är inte alltid pumparna går med tändning på. Dock ska dom båda gå när du kör på starten. Om du drar ut elcentralen och tar bort bränslereläet, byglar med en kabelstump mellan 30 och 87/2 i sockeln ska båda pumparna gå.
av Timz
#1543647
Hade samma problen, bilen fick stå en månad ute då jag inte hade tid att kika mera på den.
Provade att starta den, gick inte igång , bara några sekunder men dog.
Upptäckte att bensinpumpen under förarsätet inte gick igång.
Mätte mig fram att bränslerelät inte blev jordad på bränsle relät på 86/2 , bara på relä 86/1.
Denna jordning skall komma från Styrenheten LH-Jetronic 2.4 position 20. Så styrenheten är kass.
Lödde dit en kabel från bränsle relät position 86/2 till jord på cigarettuttaget och fick igång bilen igen.
Sedan har den gått över ett år. Tar några sekunder innan bränslepumpen stannar efter man slagit av tändningen efter modifieringen.
Passerade också besiktningen utan anmärkning i förra veckan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1543671
:-( Om, det skulle hända en olycka och du inte kan stänga av tändningen. Fortsätter bränsle pumpen att gå då? Då vill inte jag vara i närheten, om du har full tank...... :-/ :-o
av panth0n
#1543780
Timz skrev:Lödde dit en kabel från bränsle relät position 86/2 till jord på cigarettuttaget och fick igång bilen igen.
Sedan har den gått över ett år. Tar några sekunder innan bränslepumpen stannar efter man slagit av tändningen efter modifieringen.
Passerade också besiktningen utan anmärkning i förra veckan.
Åherrejösses..... Stoppar inte pumparna om du framkallar motorstopp så råder jag dig omedelbart att kassera din modifikation till soptunnan. Köra runt med en potentiell eldkastare är alltid skoj.
av etnad01
#1545347
Kolla så att huvudpumpen under bilen funkar bra. Den är enkel att lossa och bara ansluta 12v till den så hör du om den funkar. Låter den konstigt eller inte alls är den paj.
Om du vill kolla att bränsle kommer fram till motorn kan du lossa på bränsletrycksregulatorn, se till att ha något att fånga upp bränslet som kommer skjuta ut bara.
Varför byta du bränslepumpen i tanken? Startade den inte innan det heller?
av Timz
#1555279
Jag fick till slut köpa en Styrenhet LH-Jetronic 2.4 från skroten (inte billig) , tog bort fixen med jordningen till bränslerelät.

016 och 007 går inte att byta öht d&a[…]

Mig veterligen byter man i regel hela kondensato[…]

Varför skulle vi byta modell? Enklast ä[…]

Vet någon vart en får tag i EGR kyl ti[…]