Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1545891
Tack för feedback:en, det var precis vad jag var ute efter :-)

Nya tester väntar. Tror egentligen att motorn, liksom bilen i övrigt, är i fint skick men att det är en hel del (i onödan?) komplicerade kring- och styrsystem som ställer till det. Förmodligen i kombination med gammal elektronik.
#1572804
Den här tråden slutade lite abrupt. Gärna lite uppföljning, tack.
Sitter själv i pulsär-eger-träsket, så nyfis. Den dagen något börjar tjafsa är det dessa kringsystem man skulle vilja ta bort till att börja med.
#1572805
Ja, jag tyckte att jag testat det mesta och bytt det mesta. Vill egentligen inte riva bort saker (Pulsair, Egr, etc) utan helst få det att fungera igen som i original.

Tyvärr har det dykt upp annat så bilen står bara i garaget. Laddar batteriet och startar ibland. Nya tag till sommaren :-)
#1572812
Jag har läst din text och ett stort problem är att styrningen får galna impulser (och detta beror i sin tur på saker som man inte enkelt kan förstå). Man skulle vilja prova en sak i taget s a s, men det låter som du tänkt på allt - för du tog väl Lennarts råd och kollade bomsäkert att det inte finns luftläckage mellan LMM o insug? Annat som lurar lambdan?
Nå, en tanke jag fick vore att ta ur ECU:n under handskfacket (där är den ju på 240) och låta testa den på verkstad. Googlade lite lätt och det verkar finnas flera firmor som gör sådana jobb. Det är en chansning men det skulle vara skönt att veta att elektroniken inte fått tuppjuck, inte sant? Sedan är det att ta bort EGR o d som är känt att kunna få förbrukningen att skena. Jag har rätt lite erfarenheter själv med verkligt finlir på detta sätt, men har läst om insprutade rödblockare under lång tid (avbrott, dålig tomgång, ryck...). Önskar dig lycka till i att rädda ännu en B230 med knackig gång!
#1572880
Tack :-)

Har faktiskt testat att byta ena styrboxen, ingen skillnad. Minns inte alla detaljer i felsökningen just nu, har dem nedskrivna hemma, men är rätt säker på att jag uteslöt läckage mellan LMM och insug som felorsak. Jag har gjort rätt mycket, faktiskt. Bytt insugspackning också, fast den såg fin ut. EGR-ventil också. Samt bytt till ett helt nytt spjällhus och kalibrerat det. Kände att jag började gripa efter halmstrån så jag pausade där och tänkte att jag startar om och tar nya tag när det börjar bli varmare ute. Det blev för kallt att ligga på garagegolvet...

Har utbytesalternativ till även tändboxen liggande, så det stod på listan. Är inte säker på katalysatorn eller lambdan heller så jag tänkte kolla dem när jag väl orkar kräla på golvet igen. LennartE hade ju bra tips där. Vore kul att få igång bilen. Den har inte körförbud (än).

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]