Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1542865
Hej,

ger snart upp på gamla "rödbettan" (945 -93 B230FD LH2.4 cirka 34000 mil). Blir en lång text nedan, så jag förstår om ni också ger upp :-)

Straxt före förra sommaren gick den gick mer och mer ryckigt och jag måste erkänna att det var dags för en hel del underhåll, kamremsbyte bla. Så för 9-12 månader sen, minns inte riktigt, bytte jag alla remmar, tändstift, tändkablar etc. Den besiktigades sen med godkänt resultat. Tyckte vid det tilfället dock inte riktigt att jag hade löst ryckigheten. Har inte använt bilen särskilt mycket sen dess men den har bränslestabbats och regelbundet startats, och ryckigheten har numera gradvis tilltagit.

Ambitiöst nog har jag fortsatt underhållsarbetet och i omgångar bytt rotor, fördelarlock, vevaxelgivare, luftfilter, tempgivare, LMM, och i senare skede Jetronic-box, bränslerelä, etc. Det har blinkats felkoder, sprejats startgas och kontrollmätts Jetronic-box. Testprogram körts via "blinkboxen", allt verkar ok inkl tomgångsmotor, spridare och gasspjällslägesgivare, men är osäker på om jag kan/borde höra bränslepumparna. Jordpunkter har kontrollerats. Tomgångsmotor och gasspjäll rengjorts. Spridarna har motståndsmätts. Kamremsspänningen slackats i efterhand enligt instruktionsboken. Har ej kompressionstestat men kanske är dags.

Problemet är att den nu går påfallande dåligt. Den startar fint, går jämnt i 5-10s, sen börjar den bluddra, gå ojämnt och det är som om något styrsystem tar över och inte lyckas med uppgiften. Varvtalet dippar först till 200, ökar sen till 1500, dippar sen ner till nästan 0, ökar sen till 2000, dippar sen till 0 och dör eller möjligen hämtar sig och tar en omgång till upp mot 2000 innan den återigen dippar och dör. Känns som om 3 cykler med allt vidare svängningar är vad den orkar med. Den svarar på gaspådrag någorlunda, och är lätt att starta igen. Verkar gå mycket fett med sot och kondens droppande ur avgasröret. Kolsvarta tändstift som alla ser likadana ut. Inga felkoder, ingenting. Inga missljud. Kopplar jag ur, eller byter LMM, så är det ingen skillnad. Vill inte riktigt ta ut den på en provtur som den är nu så just nu står den bara i garaget.

Någon som känner igen detta och har några tips?

Har själv funderingar på tänkbara felorsaker
- tomgångsmotorn eller slangarna till/från den
- tändningen trots allt felställd, så ska kika på kamremsposition, men jag var väldigt noggrann vid bytet och den gick rätt bra efteråt
- bränslepumpar, hör dem inte (men jag hör å andra sidan dåligt), funderar på att tvångsköra dem via interface:t mot Jetronic-boxen.
- Gasspjällspackning och insugspackning
- Vevhusvent
- Lambda?
- spridarna (men de tickar vid diagnostest och har individuellt ohmvärdet 16). Har beggade liggande hemma.
- bränsletrycksregulator
- har delar hemma så byta tändspole och effektsteg (är väl dags i vilket fall efter 30 år, tänker jag)
- Något fel med Pulse Air?
- Bosch tändboxen (den gråa, har en hemma)

Det känns som om jag missar något enkelt här, men vad?
#1542878
Om du bytt allt annat. Varför har du inte noga kollat att det är (absolut) tätt hela vägen mellan LMM och lambdasonden? Det finns många möjligheter till läck. Även flänspackningen och stålkonan framför katalysatorn. Får den in luft (syre) efter LMM så mäter lambdasonden högt syrevärde och boxen "laddar på" med mer bränsle så lambda ska bli 1. Jag har haft läck på insugs packningen utan att det reagerar på startgas
Jag har bytt både insug och grenrörspacknining 2 ggr under dom 15 år jag haft min 745-a. Nu när jag plockade ner motorn (byta topplockspackning) så är grenrörspackningen läck igen. Insugspacknkngen var 100 denna gång. Min bil går för det mesta bra men jag får ofta felkod 2-3-2 och har hög bränsleförbrukning.
Svarta tänstift och kondensvatten i avgasröret får du om du bara statar bilen då och då och aldrig kör den varm, riktigt varm. 3-4 mil minst. Hur mycket olja har du i oljetråget? Om du aldrig varmkör den ordentligt så blir det kondens och går motorn fett blir oljan lätt utspädd med bensin också. Fungerar vevhusventilationen?
På vissa modeller startar båda pumparna (någon sek.) med tändning på, men viktigast är att dom går när motorn "går runt" (startmotorvarv räcker) men tankpumpen hörs dåligt. Ta bort tanklocket och sätt örat mot, då hörs ett "surrande" när den går.
Har du kollat om det läcker bensin genom BTR-en? Ta loss den klena slangen (vakuumslangen) vid insuget. Stoppa den i munnen och sug. Smakar det det minsta bensin, är den BTR-en kass
Det blev långt detta också, men nu har du lite att tänka på i alla fall :-D :-D
#1542923
Tack! Långa inlägget uppskattas. Behövde lite input. Ska ta med detta i fortsatta arbetet.

Insugspackningen är förresten aldrig bytt, känns väl som läge att byta utan vidare funderingar :-) Jag jobbar vidare och uppdaterar så småningom.
#1544460
Jaha, en liten uppdatering. Har bytt BTR, ingen skillnad. Tändspole, viss skillnad. Ska jaga luftläckor samt kolla upp lambdan senare. Just nu är fokus på att byta insugspackningen. Den gamla såg väl rätt ok ut, men nu ska en ny på. Ska passa på och kika på vevhusventen samt mäta direkt på tempgivarna, knacksensorn, mm nu när insuget är borttaget.
insug.jpg
insug.jpg (1.35 MiB) Visad 997 gånger

Hängde upp insuget, har egentligen inget behov av att ta bort det helt. Är det möjligen någon som vet var den blekgula vacuumslangen nästan mitt i bilden ska kopplas? Har koll på de andra så det löser sig väl iofs med uteslutningsmetoden, men är det någon som sitter på svaret är jag idel öra. Gamla packningen såg inte så tokig ut men nu blir den bytt oavsett. I vänstra nedre hörnet finns staget som tomgångsmotorns fäste sitter i. Långt ned på staget, på insidan mot motorn, satt det någon 2-stiftskontakt som var totalt igenärgad (nästa bild). Funderar på om den ger data till EGR-ventilen och om det är därför jag har haft sådana problem?
ärgad kontakt.jpg
ärgad kontakt.jpg (1.22 MiB) Visad 997 gånger

Slangar mm såg annars fina ut. Lutar just nu mest åt att det kan vara den igenärgade kontakten samt problem med bränslepumparna, men ska ändå gå igenom och leta tjuvluft samt kolla lambdan nu när jag ändå håller på. Det är en otrolig massa slangar (till EGR, Pulse Air, mm) runt motorn.

Vevhusventens sil i slangen såg intressant ut. Ska göra rent även där. Visst kan man ta bort silen?
sil.jpg
sil.jpg (1.29 MiB) Visad 997 gånger
#1544485
På min 745-a (och många ändra) är där (under insuget) en 2-polig kontakt som inte används. Har frågat på forumet men inte fått svar. Har tankar om att den är till något som fanns på andra marknader. T.ex fanns EGR och PulsAir på amerikanska marknaden långt innan det kom hit. 740 som såldes i USA hade ett annat insprutnings/tändsystem också (Bendix), vet dock inte om 940 hade det. Det är ju samma kabelhärva på alla modeller, sedan "läggs" det på vissa kablar i efterhand för utrustning som inte är vanlig. På svenska modeller med EGR och PulsAir (fanns på 70-talet och några år frammåt) var där (vad jag kommer ihåg) ingen elanslutning, det var helt vakuumstyrt. Kanske den gula slangen går till det.
#1544488
vafförärdetpådetteviset skrev:Vevhusventens sil i slangen såg intressant ut. Ska göra rent även där. Visst kan man ta bort silen?
Den sitter lite trögt, men knacka lätt från andra hållet så "kommer den". Det sitter en vakuumslang där också, den nippeln var av på min så där sitter en ny nu och nya mjuka slangar. 😁😁
#1544501
Toppen, tack!

Mycket slangar är det som sagt, denna har både EGR (ventil och styrdon) samt Pulsair. Känns onödigt krångligt men de kämpade väl med avgaskraven där 1993.
pulsair igen.jpg
pulsair igen.jpg (3.1 MiB) Visad 930 gånger
#1545011
Knåpar vidare, det har blivit dags att skruva ihop allt. Har en slang kvar som jag inte riktigt minns hur den satt men jag bör kunna klura ut det mha fotografierna jag tog innan jag satte igång. Passade på att kolla vevjusventilationen (inte igensatt), mäta LMM, tempgivaren för motorstyrningen, tomgångsmotorn, mm. Det såg bra ut med undantag för tempgivaren. Nu är ohm-mätning ingen exakt vetenskap, men... 23 grader i garaget, motorn har rimligen omgivningstemp efter att ha stått i flera dagar, och ändå mäter jag drygt 5 kOhm på denna tempgivare som inte är mer än 1-2 år gammal? Manualen för B230F LH2.4 för 240 89- och senare säger att det borde ligga runt 2 kOhm vid aktuell temp. Mäter på kul på ett par andra jag har liggande, dels en beggad, dels en ny (se bild): gamla visar 3.5 och nya 1.7. Suck. Bestämmer mig för att byta till den nya på 1.7 kOhm.
tempgivare - kopia.jpg
tempgivare - kopia.jpg (402.13 KiB) Visad 841 gånger
Någon som varit med om detta förut? Vad ska värdet ligga på, stämmer siffran för en 940 B230FD -93 med EGR mm?

Återstår att provstarta någon av de närmaste dagarna. Om det inte märks någon förbättring lutar jag nog åt att det antingen är lambdan eller bränslepumparna.
#1545875
Har provstartat nu, felet kvarstår. Inga felkoder. Startar fint, går bra med stabil tomgång på knappt 1000 rpm i 20 sek, börjar sen bluddra, tomgången svajar mer och mer i 2-3 allt vildare cykler, sen dör motorn. Lätt att starta igen men tomgången svajar då nästan från början. Kan inte låta bli att tro att det är något system som går in efter ett kort tag och då helt misslyckas med sin uppgift. Tycker att väldigt mycket känns uteslutet, dels pga felsökning och utbytta delar, dels pga att den faktiskt går fint dessa första 20 sek. Vore det fel på någon av bränslepumpar, spridare, BTR, tändstift, kablar, rotor, fördelarlock, tomgångsmotor, eller om det finns luftläckor så borde den gå dåligt redan från start, tycker jag. Känns som om det lutar åt att felet ligger i EGR eller slangarna dit, knacksensor, möjligen lamdasensor/LMM, PulsAir eller vevhusventilationen (fast den senare verkade fungera när jag blåste i den).

Hur är det, de första säg 30 sek efter start, avläses verkligen värden från lambdan då, eller går den på något slags defaultläge tills lambdan hunnit få upp temperaturen? "När sätter EGR igång", så att säga? Knacksensorn? Kallstartsventil verkar det ju inte finnas from 1993.

Funderar på att tillfälligt koppla loss EGR för att se om det blir någon skillnad. Sen göra likadant med knacksensorn och LMM, och se om det vilda tomgångssvajandet efter 20 sek upphör. Har inte riktigt plats att hissa upp den just nu, trångt i garaget, så jag tänkte spara lambdasensorn nästan till sist. Några övriga idéer?
#1545882
vafförärdetpådetteviset skrev:Har provstartat nu, felet kvarstår. Inga felkoder
Felkoder blir det inte förren ibland efter flera mil.
Motorn startar kall efter ett "fast ptotokoll" och lambdasonden börjar inte fungera förren efter några minuter (någon km) beroende på yttertemperatur. Kallstartventil sitter från och till under åren och sitter då på undersidan på insuget (om jag kommer ihåg rätt). På bilar utan kallstartventil sprutar spridarna in bensin 2 ggr per motorvarv istället för en gång vid kallstart. Och det är (både med och utan kallstartventil) när det är c:a - 12° och lägre, så det behöver du inte tänka på här. Men om motorn fungerar vid start. Så borde det vara utan signaler från givare. Går den då sämre och sämre ju varmare det blir är det ju något som "går igång" som stör. Om du lossat och pluggar slangen till PulsAir. Vet att det var problem med dom backventilerns förr. Då var EGR-vantilen bara vakuunstyrd, så tog man bort och pluggade den slangen så fukade inte ventilen. Felet på EGR var nästan alltid att den sotat igen och/eller att ventilen fastnat i öppet läge. Prova att köra helt utan PulsAir och EGR och se hur den funkar då

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]