Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1542420
Jag har beställt hem ny kondensor och torkfilter då gamla kondensorn var otät. När jag packade upp delarna ser jag att det nya torkfiltret har dubbla uttag för tryckgivare, men min 940 har ju bara en. I övrigt är det identiskt. Det är typ "däckventiler" (schraderventil?) inne i anslutningarna och jag undrar om detta är ok att använda eller om det kommer läcka direkt? Ska man hitta en typ kupolmutter att dra på istället för plasthatten, eller kan man räkna med att ventilen håller tätt?

Bifogar bilder på gamla och nya filtren.
Bilagor
ac1.jpg
ac1.jpg (233.92 KiB) Visad 488 gånger
ac2.jpg
ac2.jpg (145.76 KiB) Visad 488 gånger
#1542427
Kan inte tänka mig annat än att schraderventilen ska täta. Plastpluggarna är bara för att förhindra att skräp letar sig in i ventilen
#1542457
Beställde för några år sedan ett torkfilter till min 745-a när jag bytte kondensor. Fick då ett torkfilter utan nipplar.... På 745-an fyller man systemet genom torkfiltret så jag skickade tillbaks det. Monterade tillbaka det gamla och fyllde i en "speciell" gasblandning som omvandlar fukt i AC-systemet till olja.
https://envirosafe.se/sv/products/view/ ... nviro-safe
Fyllde systemet med deras "grejer" och det fungerade bra. Numera fyller jag (c:a vartannat/vart tredje år) med "vanlig" buta/propan gas. T.ex denna gas jag i just nu, en sådan flaska räcker (och blir över) när kompressorn stannat
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ka-218541/
#1542471
lennarte skrev:Beställde för några år sedan ett torkfilter till min 745-a när jag bytte kondensor. Fick då ett torkfilter utan nipplar.... På 745-an fyller man systemet genom torkfiltret så jag skickade tillbaks det. Monterade tillbaka det gamla och fyllde i en "speciell" gasblandning som omvandlar fukt i AC-systemet till olja.
https://envirosafe.se/sv/products/view/ ... nviro-safe
Fyllde systemet med deras "grejer" och det fungerade bra. Numera fyller jag (c:a vartannat/vart tredje år) med "vanlig" buta/propan gas. T.ex denna gas jag i just nu, en sådan flaska räcker (och blir över) när kompressorn stannat
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ka-218541/
Låter som du åker runt i en laddad osäkrad bomb! Och att det skulle finnas något som omvandlar fukt till olja skulle ju omdana hela världen
#1542475
leiwi skrev:Låter som du åker runt i en laddad osäkrad bomb!
Nää, det är ungefär samma gas som används i AC-anläggnlingar istora delar av värden (utom Europa) Kommer inte ihåg ni vad den heter. EU gjorde en "deal" med ett multinationellt företag (DuPoint) för att ta fram en gas för EU. Den anväds bara i EU då den anses allt för brandfarlig (R1234) i stora delar av världen. Jag skulle vara mer orolig för 60 liter brandfarlig bensin än 500 g gasol.....

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker trol[…]