Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1541165
Ny på forumet så ber om ursäkt ifall jag är på fel ställe eller liknande.

Så jag har alltså en 960 3.0 från 1992 som häromdan började gå på endast 4 cylindrar (3 och 4 går inte) inga felkoder och ingen lambda lampa.

Jag har bytt LMM,tomgångsmotor,tändförsärkare,spjällgivaren, bytt plats på tändapolar och spridare(felet flyttar sig inte), kompen kollad, inget luftläckage.

Röck lite i kabelhärvan från tändspolarna och ner under insuget och då ändrades varvtalet åt den positiva sidan så jag rev bort insug och skar upp all kabelslang men hittar inget som kan tyda på kabelbrott eller kortslutning, Byggde ihop allt och problemet kvarstår förutom att den nu baktänder genom insuget ibland

Säkert glömt skriva något men tacksam för svar
#1541169
3 och 4 rör sig samtidigt men i olika fas. Vet inte om den kör wastespark för då skulle dessa två cylindrar ha gnista samtidigt. Dock tror jag att det är ett tändslutsteg till cyl 1-3 och ett till 4-6 så att båda har fel låter osannolikt. De tidiga 6:orna har inte full multijet utan öppnar spridarna 3 och 3 vad jag läst. Så du bör kunna byta plats på spridarkontakten på cyl 4 och 5 och se om felet flyttat sig.
#1541790
Köpte en ny härva och installerade den, Nu svarar inte startmotorn när man vrider på nyckeln, Soppapumparna går inte heller, Startmotorn går om man kör den med skruvmejsel men inte annars. Kan datorboxen ha tagit stryk eller är det något relä?

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]