Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1540735
Tjenare,
Har drabbats av ett större motorhaveri på min 245:a som jag inte kommer ha tid att laga i första taget pga jobb. Behöver dock en bil och har sett mig om lite. Hittat en riktigt fräsch 940 -94, nästan hos grannen dessutom, och överväger att slå till. Den har dock automatlåda vilket jag saknar erfarenhet av på 940.

Det borde väl inte behöva bli så stor skillnad i förbrukning, åtminstone på landsvägen i och med att lådan har lockup och inte "slirar på kopplingen" så som äldre automater gör. Kör mestadels längre sträckor.

Det är en 940 -94 sedan, B230FD och AW71.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1540781
Räkna med 0,85-0,9 l/mil på långresor. Det drog min 940 automat.
av errim
#1540791
Hej!
Du måste tänka på att aw-lådan har lock-up endast på högsta växeln och över en viss hastighet.

Jag har en aw-låda från en 940 -94 (116hk) iu min 240 och lockup går in först vid 90km/(h.
Motorvägskörning drar den 0,75 l/mil, annars runt litern.

Det finns en fjäder man kan byta i växellådan så att lockup går in vid ca 75- 80 km/h istället. Bilen blir dock slöare vid de hastigheterna.

Med vänlig hälsning, Bengt
av bönan
#1540793
Tack för svar, låter ju inte katastrofalt i alla fall. Det blir nog affär i eftermiddag om inget verkar skumt.

En annan fråga angående AW71, hur håller dessa om man drar tyngre släp? Har en gammal Cabby 532 som kanske inte är enorm men ändå väger enkel.
av errim
#1540804
Ja precis. Bra att skölja lådan. aw71 klarar att dra släp och sköljer du den så kommer den att hålla länge. Jag gjorde av med 17 liter när jag spolade min låda.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1540805
De håller utan problem, det sitter ju oljekylare till lådan i vattenkylaren. Men kör du utan att lock-upen gått i drar den nog mycket med släpet. Så om det finns ett sätt att få lock-up att gå i vid 75-80 låter det som en bra lösning.
av bönan
#1540806
Tack för alla svar. Bilen var storservad helt nyligen inklusive spolning av lådan. Växlar fint och bestämt. Köpte den och är nöjd, riktigt fin och minimala rostangrepp. Ska ge mig på vänster skärmkant bak, i övrigt riktigt prydlig.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1540811
Min -98a drar inte under 0.9 hur jag än försöker :-D Stads/småkörningar ska vi inte ens tala om... :P Den är ju visserligen inte i pristint skick direkt, dock mekaniskt sund i min mening.
Släp att tala om har jag inte provat med den, tyngsta jag gjort med den bilen är att bogsera en annan bil med dragstång :P
av bönan
#1542153
Första längre turen avklarad, ca 40 mil mestadels landsväg/motorväg och ca 3 mil stadskörning. Mycket 110-125, skräpdäck och en trasig pulsair-backventil som trots tillfällig lagning nog kan läcka lite och lura lambdasonden. Snitt vid pump 0.93.

Det får man nog vara nöjd med, bättre förutsättningar och vettigt tempo kan nog pressa ner det en hel del.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]