Sida 1 av 1

945 b200fk som misständer och går dåligt

Postat: sön 23 apr 2023, 15:36
av AlexanderAdamsson
]Hejsan!

Har en 945 b200 turbo -96 från Italien. Bilen går som skit många gånger. Hackar och misständer mycket, drar en del bensin. Har bytt stift till bpr6es, bytte spridarelä. Är inga Chippade boxar, lätt uppställt laddtryck, motorn står i rätt dödläge. Lägger in en video då jag stämplar fullgas och så kan den även hålla på i låga varv många gånger. Misständer väldigt mycket vid 2500-3000 varv sen så går den någorlunda uppåt. Går varken bättre med lampa i eller ur eller lmm i eller ur.

Re: 945 b200fk som misständer och går dåligt

Postat: sön 23 apr 2023, 19:58
av lennarte
När motorstörnings lampan lyser finns det felkoder att hämta. Motorn går (ibland) då också i "limp home mode" och fungerar "hjälpligt" för att du ska kunna köra till verkstad (eller hem). Börja med att läsa ut felkoder, skriv upp dom och radera. Kör sedan några mil och kolla felkoder igen. Du får bygga en egen läsare, finns inga att köpa till årsmodell -96 - -98. Finns instruktioner på nätet (och på detta forum)

Re: 945 b200fk som misständer och går dåligt

Postat: sön 23 apr 2023, 20:58
av angriff
AlexanderAdamsson skrev:]Hejsan!

Har en 945 b200 turbo -96 från Italien. Bilen går som skit många gånger. Hackar och misständer mycket, drar en del bensin. Har bytt stift till bpr6es, bytte spridarelä. Är inga Chippade boxar, lätt uppställt laddtryck, motorn står i rätt dödläge. Lägger in en video då jag stämplar fullgas och så kan den även hålla på i låga varv många gånger. Misständer väldigt mycket vid 2500-3000 varv sen så går den någorlunda uppåt. Går varken bättre med lampa i eller ur eller lmm i eller ur.
offtopic
sitter det inte 16 ventilare på dem eller det gäller endast 960isarna?

Re: 945 b200fk som misständer och går dåligt

Postat: sön 23 apr 2023, 23:12
av Lucif3r
B204GT/FT fanns bara på 960 91-92 istället för 3l rak-6an. Rödblockarna, dvs 940, fick allt ha kvar sina 8V oavsett marknad, men med mindre slagvolym i bl.a. italien. Och så klart mindre effekt än dom "svenska" storebröderna. Minns jag rätt så är B200FT reggad för 155hk, medans den mer välkända B230FT har 165.


... Men har du kollat fördelaren och rotorn...? Och tändkablarna...

Re: 945 b200fk som misständer och går dåligt

Postat: mån 24 apr 2023, 07:04
av lennarte
Har för mig att B204 fanns med hela 204 hk (även 740/940 i Italien). Senare B234F hade 155 hk, tidigare (-88 - -89) hade 159 hk (det har min). Tidigare B230FT hade också 155 hk, men efter -89 hade den 165 hk. Hittade detta, man ska dock inte lita fullt ut på Wikipedia
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_B204

Re: 945 b200fk som misständer och går dåligt

Postat: mån 24 apr 2023, 09:38
av Lucif3r
B204GT gav 200hk, den mer vanliga B204FT gav 190hk. Samma motor, men GT saknar katt så marknanden för den är/var ännu mer begränsad än kat-varianten FT.

B200FT är baserad på den "uppdaterade" B230FT med 165hk, inte den gamla B230FT med 155hk. Därför har B200FT "samma" effekt som den gamla B230FT :-)
Ingen dålig motor direkt, vissa anser den t om bättre än 2.3orna iom. dom tjockare cylinderfodren, vilket iaf i teorin betyder att dom tål högre laddtryck. Hurvida det extra potentiella laddtrycket kan överväga skillnaden i slagvolym kan väl diskuteras i det oändliga dock...