Sida 1 av 2
Vad finns det för anledningar att lambdalampan lyser konstant?
Postat: lör 08 apr 2023, 17:06
av sjod
Kan en brott i kabeln vara anledningen eller vad annars?
Hittade denna länk på forumet:
https://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
Re: Vad finns det för anledningar att lambdalampan lyser konstant?
Postat: lör 08 apr 2023, 17:17
av kebabpizza
Ja det kan vara kabelbrott till någon sensor eller något helt annat, läs ut felkoder så blir det lättare att felsöka.
Re: Vad finns det för anledningar att lambdalampan lyser konstant?
Postat: lör 08 apr 2023, 17:39
av bönan
Styrboxen har felkoder lagrade. "Lambdalampan" är en motorfelslampa och kan betyda lite vad som helst, inte bara fel i lambdaregleringen.
Re: Vad finns det för anledningar att lambdalampan lyser konstant?
Postat: sön 09 apr 2023, 13:09
av lennarte
Nu skriver du inte vad för bil eller årsmodell du har. Men 7/900 mellan -88B och -95 har en diagnostik box. Där du kan få ut felkoder på bränsle och tändsystemet. Och även "testa" vissa komponenters funktion. Bra när man felsöker. Den kom till i samband med katalysatortreningen av avgaserna och och tänds när Lambda värdet avviker för mycket från λ 1 (lambda 1). D.v.s avgaserna har överskott eller underskott av oförbränt syre i avgaserna.
När lampan lyser så (i vissa fall) är motorn i ett "limp home mode" och motorn är inte fullt "i funktion" och fungerar inte fullt ut.
Re: Vad finns det för anledningar att lambdalampan lyser konstant?
Postat: tis 11 apr 2023, 15:47
av sjod
lennarte skrev:Nu skriver du inte vad för bil eller årsmodell du har. Men 7/900 mellan -88B och -95 har en diagnostik box. Där du kan få ut felkoder på bränsle och tändsystemet. Och även "testa" vissa komponenters funktion. Bra när man felsöker.
Ja den har diagnostik box.
lennarte skrev:Den kom till i samband med katalysatortreningen av avgaserna och och tänds när Lambda värdet avviker för mycket från λ 1 (lambda 1). D.v.s avgaserna har överskott eller underskott av oförbränt syre i avgaserna. När lampan lyser så (i vissa fall) är motorn i ett "limp home mode" och motorn är inte fullt "i funktion" och fungerar inte fullt ut.
Vet du vad avgasvärdet borde ligga på? Enligt besiktningen var det 0.0... något medans gränsvärdet är 4.5.
Re: Vad finns det för anledningar att lambdalampan lyser konstant?
Postat: tis 11 apr 2023, 19:06
av lennarte
Det är beroende skick på motorn. På modeller före 1994 är ju gränsvärdet 4,5, (egentligen slopat), efter är det 0,5 (eller 0,3). Är det på 0 är det nog lite snålt, väl fungerande bör det nog ligga på 0,3 - 0,5. Vilka felkoder har du?
Re: Vad finns det för anledningar att lambdalampan lyser konstant?
Postat: tis 11 apr 2023, 19:45
av Lucif3r
Varför skulle 0 vara "lite väl snålt"? Det ligger min 945a på också, likaså min förra 945a... V70in ligger på 0.0-0.1 beroende på vilket humör den är på.
Gränsvärdet 4.5 är ju inget som alltid funnits på bilen i fråga, det var först när bilen blev 30år som den fick den lyxen. Innan dess var det 0.3 tomgång resp. 0.2 förhöjd tomgång som var max gräns...
Re: Vad finns det för anledningar att lambdalampan lyser konstant?
Postat: ons 12 apr 2023, 07:03
av lennarte
Lucif3r skrev:Varför skulle 0 vara "lite väl snålt"? Det ligger min 945a på också, likaså min förra 945a...
Det är en gammal bil med kanske 10000-tsls mil på mätaren. Att tro en bruksbil med kanske 35000 mil bakom sig vara i lika gott skick som en entusiast bil är kanske att ta i. Men TS har fortfarande inte berättar vad för bil och årsmodell, så allt är bara gissningar från min sida. Det räcker ju med några "överhoppade" oljebyte så blir det över 0.
Re: Vad finns det för anledningar att lambdalampan lyser konstant?
Postat: ons 12 apr 2023, 07:28
av Lucif3r
Ptja, min 945a har ju gått 43k, och senaste oljebytet var gud-vet-när

Inte så länge jag haft den iaf

Re: Vad finns det för anledningar att lambdalampan lyser konstant?
Postat: tis 18 apr 2023, 17:55
av sjod
lennarte skrev:Det är beroende skick på motorn. På modeller före 1994 är ju gränsvärdet 4,5, (egentligen slopat), efter är det 0,5 (eller 0,3). Är det på 0 är det nog lite snålt, väl fungerande bör det nog ligga på 0,3 - 0,5. Vilka felkoder har du?
Tror besiktningsmannen sade 0.* kanske 0.3, så det kanske duger.
Tyvärr blev det inga felkoder, eftersom minuspolen varit ur ett tag så var blev det 1-1-1 och lampan lyser inte mer.