Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av abel1
#1535940
Min grabb håller på o byter motor i en 940 b230f. Har fått tag i en motor från en 240 b230f.
Men problemet är att på 940 motorn sitter ju fördelaren bak och på 240 motorn sitter den på blocket. Men borde de inte gå att flytta över kam och fördelare från 940 motorn och sätta på 240 motorn ?
av bönan
#1535955
Jo det är inga problem att flytta över, samt ett täcklock med packning där fördelaren annars sitter i blocket.

Alternativt är det väl bara att låta det vara, kräver väl dock att tändspolen flyttas/kablar förlängs och dras om.
av abel1
#1535975
Låter bra! Vart kan man få tag i ett sånt täcklock? Och går de att sätta vevaxel givare på 240 motorn från 940? Sitter väll hall givare på den nu.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1535983
Det finns 740 med hallgivare i bakmonterad fördelare. Tänk på att du måste ha alla boxar och några givare från 240-in. Ev. Kan 240 ha ett annat fabrikat på tändsystemet. Du kanske ska flytta över kabel härvan från 240-in också. Lättast är nog att låta 240 motorn vara som den är och flytta med alla boxar, givare och kabel härva till 940-in.
av S80_140HK
#1535994
Om bägge motorerna har LH2.4 så är det ju inga konstigheter. Alla givare och annat är precis samma, så det är ju bara fördelarens placering som skiljer. Antingen så flyttar ni fördelaren till toppen eller så låter ni den sitta där den sitter. Beror ju lite på vart ambitionsnivån ligger...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1536000
Fick för mig att det var en äldre B230F med LH2.2. Men det är det alltså inte. Då är det ju lättare.
av S80_140HK
#1536001
lennarte skrev: fre 31 mar 2023, 10:07 Fick för mig att det var en äldre B230F med LH2.2. Men det är det alltså inte. Då är det ju lättare.
Det framgår inte :P Är det en äldre LH2.2 maskin som ska stoppas i en 940 (som aldrig hade 2.2) så är det ju mer pyssel.
av abel1
#1536012
Ja de vet jag faktiskt inte om de är LH 2.2 eller 2.4. Köpte motorn på en Bilskrot och de står 88-93 b230f på lappen som sitter på motorn. Borde de inte va 2.4 då?
av Rådlös
#1536015
Jo, det borde det vara. Sitter det något grenrör på motorn? Sitter det, eller har suttit en Lambdasond i grenröret?
I så fall är det en LH 2.2. LH 2.4 hade sonden längre ner på avgasröret. Alldeles framför katalysatorn. Det finns fler "tecken". Jag tror att LH 2.4 hade vevaxelgivare medan LH 2.2 hade Hallgivare i fördelaren. (Oavsett om den satt uppe på topplockets förlängning eller i motorblocket)

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]