Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av StefanNkpg
#1535065
Hej!

Volvo 940 GL-91.

Jag har fått ett stort hål på främre avgasröret. Har ingen svets och funderar därför på att testa med avgasbandage. Nån som gjort detta och fått det att hålla? Undrar om det är lambdasonden som rostat bort, var under och kikade igår och det sitter en annan sond längre ned mot katten..
Tänkte eftersom hålet är så pass stort?
Bilagor
IMG_0117.JPG
IMG_0117.JPG (2.09 MiB) Visad 1409 gånger
av TioTusenKRBil
#1535088
Vill säga att bandage eller klämma bör fungera där. Har sett folk laga mycket värre med gott resultat.
T.ex. denna sorts bandage, inte värmebandage som man har på rejsmaskiner. För klämma kan du behöva fila ner kanterna lite så att mittendelen inte sticker ut något. Svets är därmot smartast och mest "korrekt" tycker jag.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1535094
Problemet med att laga främre avgasröret är inte om det håller eller inte, det måste bli riktigt tätt. Alltså 100% tätt. Annars funkar inte Lambdaregleringen, motorstörningslampa kommer att lysa och motorn kommer inte att fungera riktigt. Ska du lägga pengar på att få det svetsa, kan du lika gärna köpa ett nytt (eller begagnat) främre rör.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av volvorullar
#1535105
Hade samma på min. Verkstan svetsade dit en bult. Kostade 300:-. Det höll fint iaf i 3år sen stal någon min katalysator och jag fick ut ett nytt främre rör och katt på försäkringen…
Användarvisningsbild
av lennarte
#1535262
Det är samma rör, passar 7/900 modeller med 4-cylindrig motor utan turbo och med katalysator
Användarvisningsbild
av lennarte
#1535449
Mot grenröret behöver du packning. Beroende på hur det ser ut, kan du behöva 2 st. Jag fick ha det innan jag hade bort grenröret (var läck vid bakre packningen) och kunde skrapa och fila rent från gammalt sot. Bakre tätningen (mot katalysatorn) är ingen packning utan en stålring mot kona. Om flänsringen på katalysatorn ser "taskig" ut finns ersättare att köpa. Är kronan på katalysatorn skadad eller ser tunn ut kan det bli problem att få det tätt. Rengöring av stålring (e.v ny) och kronan på katalysatorn och ett tunt lager avgaspaste hjälper att få det tätt. Och det måste vara 100% tätt för lambdasonden ska ge rätt signaler. Ibland fattas fästet mellan främre avgasröret och motorn, det är ganska vanligt att det fattas. Detta stabiliserar röret, jag har inte haft några problem sedan jag satte dit ett från skroten. Hade problem förut.

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?