Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1534991
Det har börjat skorra en del när man motorbromsar/släpper på gasen, man hör det mest på 1ans eller 2ans växel. Samt vid högersväng eller när man kör sicksack i lägre farter.
Det hörs ingenting om jag bromsar med friläge/koppling nedtryckt eller svänger med friläge i. Trodde det var avgasröret och hade bilen inne på verkstad där man hittade att downpipen satt löst. Detta ska ha justerats (samt nytt stödlager med gummi) men man testkörde inte bilen innan den lämnades ut. Jag hade inte möjlighet att hämta den själv utan fick hjälp med detta och upptäckte nu att det låter precis som innan den lämnades in.
Någon värmesköld satt även löst bak ovanför höger hjul, men det låter inte som om det skulle kunna vara den.
Antingen har verkstaden inte fått ordning på avgasröret helt eller så är det något helt annat.
Hade det varit något hjullager hade det väl låtit även vid friläge?
Bromsarna runt om ska vara i ordning sen i somras. Fram är alla bromsdetaljer nya sen i somras.
I augusti hade jag ur drivaxlarna och bytte bromssköldar bak samt handbromsvajer. Återinfettade lager och dom såg fina ut. Kontrollerade även oljenivån i bakaxeln och den var ok, bytte dock inte olja. Allt har fungerat fint sen fram till för någon månad sedan när detta började.
945 -98
Senast redigerad av 1 volvorullar, redigerad totalt 0 gånger.
#1535209
Motorfästen/kuddar? Märks inget vid gaspådrag, alltså precis efter "dragläget"?

Jag tycker det är konstigt på verkstäder numera. Man träffar en kundmottagare som sedan berättar för en reparatör vad han ska göra. Och när han gjort det jobbet är bilen färdig. Oavsett om felet är borta eller inte. "på den tiden" jag jobbade som reparatör var kundkontakten och provkörning viktig. Då hade "vi" bilmekaniker ansvar för att bilen blev "fixad". Det är många år sedan jag slutade (snart 40 år sedan) , men det med kundmottagare hade börjat redan då, fast då var det mycket erfarna äldre mekaniker som fick det jobbet.
Ska tillägga att det finns verkstäder som bryr sig om kunder och deras bilar. Men dom har ofta inga stora och "flådiga" lokaler och finns oftast inte i nya fina industri områden i "storstaden" utan man får leta efter dom i mindre samhällen omkring. Det finns dock alltid undantag "som bekräftar reglen"
#1535217
lennarte skrev: lör 25 mar 2023, 07:10 Motorfästen/kuddar? Märks inget vid gaspådrag, alltså precis efter "dragläget"?

Jag tycker det är konstigt på verkstäder numera. Man träffar en kundmottagare som sedan berättar för en reparatör vad han ska göra. Och när han gjort det jobbet är bilen färdig. Oavsett om felet är borta eller inte. "på den tiden" jag jobbade som reparatör var kundkontakten och provkörning viktig. Då hade "vi" bilmekaniker ansvar för att bilen blev "fixad". Det är många år sedan jag slutade (snart 40 år sedan) , men det med kundmottagare hade börjat redan då, fast då var det mycket erfarna äldre mekaniker som fick det jobbet.
Ska tillägga att det finns verkstäder som bryr sig om kunder och deras bilar. Men dom har ofta inga stora och "flådiga" lokaler och finns oftast inte i nya fina industri områden i "storstaden" utan man får leta efter dom i mindre samhällen omkring. Det finns dock alltid undantag "som bekräftar reglen"
Nej tycker inte det märks på gaspådrag. Mest på ettans växel om jag ligger på höga varv och snabbt släpper gasen. Är det vanligt att knutkorsen i kardan blir dåliga, väldigt synd att han inte kontrollerade dessa när han bytte stödlagret.

Firman var just en lite mindre enmansfirma i utkanten av staden. Han gör bra jobb men jag blev ändå förvånad över att han inte testkört bilen.
Verkar som verkstäderna gärna vill att jag som kund ska veta exakt vad felet är när jag lämnar in bilen så dom bara behöver fokusera på det och inget annat.
#1535220
volvorullar skrev:Verkar som verkstäderna gärna vill att jag som kund ska veta exakt vad felet är när jag lämnar in bilen så dom bara behöver fokusera på det och inget annat.
Precis, då behöver "dom" inte ta ansvar om det blir fel.
Knutkorsen på dessa bilar håller ganska bra. Jag har inte bytt på min 745-a (159 hk) trots nu över 50000 mil. Dock har jag smort korsen 2 gånger (på 15 år) när jag haft bort stången. Man kan kan smörja korsen genom att skruva bort en plugg och skruva i en smörjnippel. Är dock svårt att göra det med stången monterad. Jag monterade tillbaka pluggarna efter för man kommer inte åt nipplarna med stången monterad
#1535265
Du kan känna glapp då, det ska inte vara något som helst glapp. Men korsen kan vara kass långt innan dess. Enda sättet är att plocka ner stången och vrida korset åt alla håll. Det får inte tröga åt något håll. Man kan dock se på korsen om där är en "rostkant" i skarven mellan "koppen" (som sitter i "öronen") och själva korset som sitter mitt i. Då är förmodligen korset kass.
#1535494
lennarte skrev: lör 25 mar 2023, 16:32 Du kan känna glapp då, det ska inte vara något som helst glapp. Men korsen kan vara kass långt innan dess. Enda sättet är att plocka ner stången och vrida korset åt alla håll. Det får inte tröga åt något håll. Man kan dock se på korsen om där är en "rostkant" i skarven mellan "koppen" (som sitter i "öronen") och själva korset som sitter mitt i. Då är förmodligen korset kass.
Varit under bilen idag och ryckt lite i kardanaxeln. Kan inte känna något glapp vid det främre korset.
Kanske minimalt vid det bakre men vet inte om det är i korset eller bakaxelnlumpen när jag vrider/ruckar på axeln. Tog ett par bilder, vet inte om dom säger något. Försökte även spela in ljudet. Man kan höra det i klippet men det är mycket tydligare i bilen. (Låter även från grus som smattrar lite)
Tog tag i motorn och ryckte i den lite fram och tillbaka och där kan jag även känns ett minimalt glapp.
Även haft uppe vid varje hjul och upplever inget märkbart i hjullagerna.

Det är extra enkelt att få fram ljudet om jag svagt svänger åt höger och motorbromsar.

Ljudklipp: (får nästan ha ljudet vid örat för att uppfatta)
https://youtube.com/shorts/pA9wLT0ubtw?feature=share
Bilagor
DC9E5519-B1E3-458D-8C30-28CCAAAD76C7.jpeg
DC9E5519-B1E3-458D-8C30-28CCAAAD76C7.jpeg (693.81 KiB) Visad 967 gånger
3DC6CA5D-5F29-4357-A418-B2059DCD4853.jpeg
3DC6CA5D-5F29-4357-A418-B2059DCD4853.jpeg (1.09 MiB) Visad 967 gånger
#1535631
Dom ser bra ut, ser ingen rostrand i alla fall. Har du Hardy skiva? Du visar bara 2 kors. Den kan den också strula. Ska vara rätt monterad, väl smord och det får inte synas några trådar
#1535633
Ja det finns hardyskiva. Den är inte bytt de senaste 10 åren som jag har haft bilen iaf. Ska försöka ta en bild. Bilderna är på samma kors, något roterat. Klurigt detta. Hålla på byta eventuellt friska delar och ändå inte hitta felet kommer nog bli kostsamt
#1535663
Hardyskivans koppling har en bussning och en tapp (inte själva skivan). Där är det noga att det smörjs vid hopsättning (rör sig inte mycket). Men om det är torrt i kombination med dåliga motorfäste och/eller Hardyskiva kan det säkert höras. Bakaxeln kan vrida sig ganska mycket vi motorbroms också, då blir det en helt annan vinkel på bakre korset
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]