Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av panth0n
#1534928
V9097 skrev: ons 22 mar 2023, 12:40
panth0n skrev: mån 20 mar 2023, 12:46 185/65x15 från gislaved kör jag på min GLE 16V med orgfälg :-)
Kul! Är du nöjd med däcken?

Roligt också med en GLE 16V. Jag vet att de finns, såldes i Nederländerna och USA bland annat, men aldrig sett något i verkligheten.
Riktigt nöjd med både däck och fälg. De fyra gummina kan väl liknas vid ballonger och bilen är tokhög pga husvagnsfjädrar, men det hör ju till 940 på något sätt tycker jag. Hög och lagom krängig :-D

Jajamen, GLE:n är en importhistoria. :-) Morfar tog in den 2001 från Belgien där den hade rullat som någon form av testbil antar jag då ägaren innan bilfirman som exporterade den var just Volvo i Gent. Tillverkad i sept. 1990 och först vägregistrerad i Belgien under jan 1991, då med några hundra mil på mätaren. Mycket av papprena går inte tyda franskan från tyvärr då de är kasst kopierade kopior av någon på Malfroot Cars som exporthandlaren hette.

En tur till staden Kortrijk under 1995 bjöd på rostskyddsbehandling och betalande var enl fakturan någon herre på Volvo België.

Mycket utrustning som eltaklucka (har bytt till vev på senare dagar), elrutor fram, tempmätare i mätarhus, telefon, elspeglar, alla vindavvisare som fanns original, vikbart lastgaller, en sån där matta man drar ut och skymmer lastutrymmet i bakluckan med, ett pennfack och alla träinlägg i mörkt där de fanns att få. Slungdiff i axeln på det också!

Har suttit elhissar bak då knapparna fram finns, och dörrsidorna bak är bytta till manuell vev.
Har nog suttit farthållare innan import också då blinkersspaken säger så. Dock allt annat kablage rensat. :-(
Larm plockade jag bort då det trilskades och aktiverade startspärren(?).

Har dock plockat av&ut det mesta av den sällsynta utrustningen pga stöldrisk idag tyvärr..

Det som utmärker henne "mer" är att det står "ABS" på bakluckan vid emblemen som folk alltid frågar efter på volvoträffar samt att hon aldrig fått en endaste bra-att-veta eller 2a på besiktning, haha. Lite stolt är jag faktiskt :-D
Senast redigerad av 2 panth0n, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av V9097
#1534929
Rolig bil! Känner du för det får du gärna lägga upp en bild på din GLE vid tillfälle
Användarvisningsbild
av lennarte
#1534952
V9097 skrev:Roligt också med en GLE 16V. Jag vet att de finns, såldes i Nederländerna och USA bland annat, men aldrig sett något i verkligheten.
740 GLT (med 16V motorn) kom i april 1988. Den "hette" bara GLT. Hur väl utrustad den var för övrigt vet jag inte. På hösten kom ju -89 års modell (som kallas -88B fram till 1988-12-31). Då kallas dom GLT 16V (jag har en sådan) för då hade GLT blivit ett utrustningspaket som kunde väljas till en "vanlig" 740 också. Min 745-a är dock ett undantag, den är utrustad som en 760 men har den 4-cylindriga 16V motorn.
GLE med 16V motorn såldes i många länder, dock inte i Sverige. Största skillnaden är nog att GLE hade blanka lister medan GLT hade svarta.
Användarvisningsbild
av V9097
#1535007
panth0n skrev:Absolut :-) Fotograf och fotograf... hehe https://imgur.com/a/HqANDij
Tack för bilderna, alltid kul med lite ovanliga inslag i Volvofloran.

lennarte skrev:740 GLT (med 16V motorn) kom i april 1988. Den "hette" bara GLT. Hur väl utrustad den var för övrigt vet jag inte. På hösten kom ju -89 års modell (som kallas -88B fram till 1988-12-31). Då kallas dom GLT 16V (jag har en sådan) för då hade GLT blivit ett utrustningspaket som kunde väljas till en "vanlig" 740 också. Min 745-a är dock ett undantag, den är utrustad som en 760 men har den 4-cylindriga 16V motorn.
Tittar jag i kundtidningen Ratten nummer 1 från 1988 så presenteras bilen som 740 GLT 16 Valve. Kanske heter den bara GLT på andra marknader.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1535034
lennarte skrev:740 GLT (med 16V motorn) kom i april 1988. Den "hette" bara GLT. Hur väl utrustad den var för övrigt vet jag inte. På hösten kom ju -89 års modell (som kallas -88B fram till 1988-12-31). Då kallas dom GLT 16V (jag har en sådan) för då hade GLT blivit ett utrustningspaket som kunde väljas till en "vanlig" 740 också. Min 745-a är dock ett undantag, den är utrustad som en 760 men har den 4-cylindriga 16V motorn.
GLE med 16V motorn såldes i många länder, dock inte i Sverige. Största skillnaden är nog att GLE hade blanka lister medan GLT hade svarta.
Men, betäcknades inte GLT som GLT med betydelse att basmodellen var en... GLT, dvs med 16V motor osv... Och paketet som kom senare betäcknades GL/T? Eller var det bara en betäckning dom använde lite när dom kände för det? :P
För dom flesta(som jag sett iaf), oavsett basmodell(GL, SE, etc), med "GLT-paketet" har ju "GL/T-pkt" i regbeviset. Jag har faktiskt t om sett en 740 med "Volvo 740-833 GLE GL/T-pkt" i sitt regbevis :-D
Användarvisningsbild
av V9097
#1535036
Lucif3r skrev:Men, betäcknades inte GLT som GLT med betydelse att basmodellen var en... GLT, dvs med 16V motor osv... Och paketet som kom senare betäcknades GL/T? Eller var det bara en betäckning dom använde lite när dom kände för det? :P
För dom flesta(som jag sett iaf), oavsett basmodell(GL, SE, etc), med "GLT-paketet" har ju "GL/T-pkt" i regbeviset. Jag har faktiskt t om sett en 740 med "Volvo 740-833 GLE GL/T-pkt" i sitt regbevis :-D
Ja, ok du merar i regbevisen :-) Ja det kan säkert stämma, jag har ingen koll. Men på 740-bilarna med 16v-motorn stod det så vitt jag vet alltid GLT 16 Valve på bakluckan. (Men 940 GLT 1991 har bara GLT-beteckning på bakluckan)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1535037
V9097 skrev:(Men 940 GLT 1991 har bara GLT-beteckning på bakluckan)
Nähädu! En bekant till mig har en 944 -91 GLT, den står det GLT 16 valve på! Var nära att jag köpte den istället för den gröna sedanen, men GLT'n saknade taklucka vilket jag ville ha :P
Användarvisningsbild
av lennarte
#1535100
Det var bara första årsmodelln 740 med 16V motor som saknade 16V på bakluckan (1988 års modell). Då fanns GLT bara med 16V motorn. Senare GLT (utan 16V märket) är en "vanlig" 740 med svarta lister, C-lås, el speglar, el hissar, ABS m.m. GL/T är nytt namn på Blackline om jag nu kommer ihåg rätt. Sedan fanns ju olika tillägg att köpa till. Har ju skrivit tidigare om min 745-88B GLT 16V som har t.ex helläder med 760 stolar och taklucka m.m utöver GLT paketet.
Användarvisningsbild
av V9097
#1535120
Lucif3r skrev:
V9097 skrev:(Men 940 GLT 1991 har bara GLT-beteckning på bakluckan)
Nähädu! En bekant till mig har en 944 -91 GLT, den står det GLT 16 valve på! Var nära att jag köpte den istället för den gröna sedanen, men GLT'n saknade taklucka vilket jag ville ha :P
Johodu ;-) Kanske var det olika på olika marknader, men så här såg det ut på svensksålda 940 GLT.
2023-03-23_21h15_22.png
2023-03-23_21h15_22.png (437.7 KiB) Visad 425 gånger
2023-03-23_21h09_13.png
2023-03-23_21h09_13.png (204.88 KiB) Visad 425 gånger
Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]