- ons 22 mar 2023, 14:21
#1534928
Jajamen, GLE:n är en importhistoria. Morfar tog in den 2001 från Belgien där den hade rullat som någon form av testbil antar jag då ägaren innan bilfirman som exporterade den var just Volvo i Gent. Tillverkad i sept. 1990 och först vägregistrerad i Belgien under jan 1991, då med några hundra mil på mätaren. Mycket av papprena går inte tyda franskan från tyvärr då de är kasst kopierade kopior av någon på Malfroot Cars som exporthandlaren hette.
En tur till staden Kortrijk under 1995 bjöd på rostskyddsbehandling och betalande var enl fakturan någon herre på Volvo België.
Mycket utrustning som eltaklucka (har bytt till vev på senare dagar), elrutor fram, tempmätare i mätarhus, telefon, elspeglar, alla vindavvisare som fanns original, vikbart lastgaller, en sån där matta man drar ut och skymmer lastutrymmet i bakluckan med, ett pennfack och alla träinlägg i mörkt där de fanns att få. Slungdiff i axeln på det också!
Har suttit elhissar bak då knapparna fram finns, och dörrsidorna bak är bytta till manuell vev.
Har nog suttit farthållare innan import också då blinkersspaken säger så. Dock allt annat kablage rensat.
Larm plockade jag bort då det trilskades och aktiverade startspärren(?).
Har dock plockat av&ut det mesta av den sällsynta utrustningen pga stöldrisk idag tyvärr..
Det som utmärker henne "mer" är att det står "ABS" på bakluckan vid emblemen som folk alltid frågar efter på volvoträffar samt att hon aldrig fått en endaste bra-att-veta eller 2a på besiktning, haha. Lite stolt är jag faktiskt
V9097 skrev: ↑ons 22 mar 2023, 12:40Riktigt nöjd med både däck och fälg. De fyra gummina kan väl liknas vid ballonger och bilen är tokhög pga husvagnsfjädrar, men det hör ju till 940 på något sätt tycker jag. Hög och lagom krängigpanth0n skrev: ↑mån 20 mar 2023, 12:46 185/65x15 från gislaved kör jag på min GLE 16V med orgfälgKul! Är du nöjd med däcken?
Roligt också med en GLE 16V. Jag vet att de finns, såldes i Nederländerna och USA bland annat, men aldrig sett något i verkligheten.
Jajamen, GLE:n är en importhistoria. Morfar tog in den 2001 från Belgien där den hade rullat som någon form av testbil antar jag då ägaren innan bilfirman som exporterade den var just Volvo i Gent. Tillverkad i sept. 1990 och först vägregistrerad i Belgien under jan 1991, då med några hundra mil på mätaren. Mycket av papprena går inte tyda franskan från tyvärr då de är kasst kopierade kopior av någon på Malfroot Cars som exporthandlaren hette.
En tur till staden Kortrijk under 1995 bjöd på rostskyddsbehandling och betalande var enl fakturan någon herre på Volvo België.
Mycket utrustning som eltaklucka (har bytt till vev på senare dagar), elrutor fram, tempmätare i mätarhus, telefon, elspeglar, alla vindavvisare som fanns original, vikbart lastgaller, en sån där matta man drar ut och skymmer lastutrymmet i bakluckan med, ett pennfack och alla träinlägg i mörkt där de fanns att få. Slungdiff i axeln på det också!
Har suttit elhissar bak då knapparna fram finns, och dörrsidorna bak är bytta till manuell vev.
Har nog suttit farthållare innan import också då blinkersspaken säger så. Dock allt annat kablage rensat.
Larm plockade jag bort då det trilskades och aktiverade startspärren(?).
Har dock plockat av&ut det mesta av den sällsynta utrustningen pga stöldrisk idag tyvärr..
Det som utmärker henne "mer" är att det står "ABS" på bakluckan vid emblemen som folk alltid frågar efter på volvoträffar samt att hon aldrig fått en endaste bra-att-veta eller 2a på besiktning, haha. Lite stolt är jag faktiskt
Senast redigerad av 2 panth0n, redigerad totalt 0 gång.