Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tunezz
#1533877
Halloj
Har en gammal Toyota från 79 som jag satt i en b230fk från volvo 940 1995 årsm.
Har kopplat in ett volvo 240 lh2.4 och dragit allt till universal tändningslås, säkringar osv.
Jag litar inte på min eldragning dock

Använder boxar från 940in (som jag körde med innan utan problem)
Använder chip i tändning och bränsle för 3"lmm och gröna spridare mm.

Nu när det är dags för uppstart så verkar spridarna stå öppna hela tiden, och bilen går knappt starta (har hoppat igång 1gång i några sekunder) fyller cylindrarna med bränsle direkt.

Har mätt enligt lite guider och kommit fram till:
Mäter jag i ena spridarkontakten mellan stiften med tändning på så har jag ett antal volt emellan, vilket är fel vad jag läst.
I ena stiftet och mot jord så är det 12v

Plockar man bort bränsleboxen och tar en testlampa från batteriplus till spridarkontakt så lyser den i båda stiften (kortslutning?)
Tar jag bort kontakten till luftmassemätaren så slutar lampan lysa.. den är ju skarvad, förlängd osv. Kan felet ligga där i?
När lmm kontakten är urdragen så har jag fortfarande lika många volt mellan stiften på spridarkontakten..(bränd box+kortslutning?)


Jag är kass på EL, så jag söker tips på att fortsätta min felsökning
Tack på förhand
#1533918
Turbo modellerna har motstånd mellan spridarna och bränsleboxen. Använder du dom? Utan dom pajar bränsleboxen omgående. Sedan jordas dom och givarna i skruvarna till bränsle railsen. Har du fått med allt där?
#1533920
lennarte skrev: mån 13 mar 2023, 07:25 Turbo modellerna har motstånd mellan spridarna och bränsleboxen. Använder du dom? Utan dom pajar bränsleboxen omgående. Sedan jordas dom och givarna i skruvarna till bränsle railsen. Har du fått med allt där?
Jag kör med 465cc gröna spridare, då behövs inte motståndet som jag förstått det?
#1533926
Har dålig koll på olika spridare, vet bara att turbon har motstånd och utan turbo utan motstånd. Detta gäller 7/900 modellerna.
Själv har jag röda turbo spridare (från Saab 9000) utan motstånd i min etanol drivna B234F motor.
#1533934
lennarte skrev: mån 13 mar 2023, 08:08 Har dålig koll på olika spridare, vet bara att turbon har motstånd och utan turbo utan motstånd. Detta gäller 7/900 modellerna.
Själv har jag röda turbo spridare (från Saab 9000) utan motstånd i min etanol drivna B234F motor.
Jo precis.
Det ska vara lungt med dom gröna spridarna jag har utan motstånd.
Däremot kan jag ha haft tändningen igång, med orginalspridare och utan motstånd. Kan boxen brännas redan då tror du?
#1533954
Marlboroman skrev: mån 13 mar 2023, 11:49 Har du haft tändning på med original spridare som är till motorn med allt inkopplat så är det risk att boxen gav sig.
Okej! Ska testa en ny box. Men känns fortfarande lite skumt att provlampan lyser utan box inkopplad. "NilsO" som skrev nåt om det i ett annat inlägg att det kan innebära kortslutning någonstans, vill inte bränna en box till 😁
#1533981
Tunezz skrev:
Marlboroman skrev: mån 13 mar 2023, 11:49 Har du haft tändning på med original spridare som är till motorn med allt inkopplat så är det risk att boxen gav sig.
Okej! Ska testa en ny box. Men känns fortfarande lite skumt att provlampan lyser utan box inkopplad. "NilsO" som skrev nåt om det i ett annat inlägg att det kan innebära kortslutning någonstans, vill inte bränna en box till 😁
Spridarna jordas genom boxen i någon av skruvarna till bränsle railsen. Det betyder att det är 12V på båda stiften med tändningen på. Även med boxen bortkopplad. När motorn går runt jordas det ena stiftet (provlampan slocknar) genom boxen när spridren ska spruta.
#1534005
Boxen går bara om du inte har motstånd med lågohm så vitt jag kan förstå. Med högohm som du kör med nu krävs det att du byglar motståndet. Dvs ta en ubåt, skicka in 5 sladdar på cirka 7cm, och på andra sidan sätter du 2,5 kabelstift som du pillar in där motståndet satt. Du måste inte köra med motstånd men det måste ändå vara kopplat så att säga.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]