Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zappafan
#1533693
Har säkert tagits upp förut (provat sökmotorn) Kör ju som sagt farsans 1994, 940 B 230f , försöker köra försiktigt in till jobbet (100 kmh) & hem i regel 130-140, ibland gått på strax under 0.9 men oftast 0.93 aldrig över litern dock, känns som en till vxl hade inte varit dumt, varvar ju mot 3400 rpm då man kör fortare, tror den skulle orka med en till övervxl fast det är lite HK, en polare har en merca-diesel med dubbel turbo & 3 liters V6 som går på 0.68 ,kör visserligen inte lika fort men 120 långvägen iaf, varvar ju ingenting typ 1650 rpm....
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1533709
Står inte vad du har för växellåda. Men antar att du har en M47 nu så skulle ett byte till en M90H2 eller L2 och byte av utväxling i axeln från förmodade 3,54 till 3,31 så skulle den ligga runt 2000 rpm i 100 och 2700 i 140.
av TioTusenKRBil
#1533736
Vad är frågan? Du får väl köra hastighetsgränsen för att spara lite soppa, eller ännu bättre lägga dig i cirka 80. Alternativt skaffa diesel som polarn och pröjsa mer vid pumpen och i skatt men dra mindre på gatan. Tänk på att din b230 är en stenåldersmotor på 2,3l.
av TioTusenKRBil
#1533756
Själv kör jag rätt så trimmat men drog cirka 0,7 med en b230FT vardagligt. Lekande så drack den närmare 1,5. Med större snurra, spridare osv så kan förbrukningen dra iväg rätt så rejält ´:)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1533776
Min förra 945a, B230FB, M47, drog bra precis 0.8 landsväg(80-110km/h). Lägre än så var snudd på omöjligt att komma. Den varvade circus 2300rpm i 100km/h.
Nuvarande 945a, B230FT, AW-71L, räknande jag ut drog i snitt 0.95l/mil på 8mil landsväg(70-80km/h), det gjorde mig tillräckligt depprimerad för att aldrig räkna på den igen :P Den varvar under 2k i 80 om lockup'en behagar hoppa i.

944an drog 0.0l/mil på en 2-mils sträcka......................... Iofs för att jag blev bogserad, men ändå :-D
av bönan
#1533781
Kör du sådär fort lär det dra bensin, oavsett utväxlingar. Luftmotståndet ökar snabbt över 100 km/h och våra bilar är ju inte de mest aerodynamiska heller. Man ser dock samma effekt även på moderna bilar.

Min förra 945 med B230FD, M47 och 3.54 i bakaxeln låg strax under 0.8 på långkörning, mätte upp den till 0.77 Dalarna - Skåne. Då var det i princip konstant enligt hastighetsgränsen men aldrig över 100 på motorvägen, farthållare i och AC:n behövde inte jobba så mycket då det var mitt i vintern.

Min nuvarande 245:a med samma drivlina drar marginellt mindre, men den är ju också något lättare. Min 960 med 6:an och automat ligger runt 0.9 om man inte tar det väldigt lugnt, har kommit ner kring 0.8 någon gång. När jag var nere i Tyskland precis under litern i 140-150 långa sträckor. Den motorn verkar effektivare i lite högre varv.
av Volvoold
#1533886
Du får beakta helhetskostnaden i bilägandet. Din bli är rätt förskonad från avancerade elsystem/finesser som mer än väl kan uppväga att bilen drar mer än nyare modellerna.

Men visst, det tänker man kanske inte på vid pumpen. Men väl värt att beakta, vilket är roligast, betala vid pumpen eller till verkstaden och ev bärgare?
Användarvisningsbild
av drlecter
#1533892
Något som är lätt att glömma är värdeminskningen. 2-3 tusen i månaden är ju inte så kul i värdeminskning.. Men det slipper vi som åker lite äldre bilar. Man får ganska mycket soppa för 3000:-

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]