Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av T22mannen
#1533627
Tjena!
Har en 745 91a som fungerat felfritt länge, men har börjat spöka lite nu.

Medans jag kört har den bara dött, alltså reagerar inte alls på gas, och när jag kopplar ur så stannar motorn. Det har hänt ett par gånger nu, det jag har gjort är att (i farten, har inte blivit stående...än) slå av tändningen och på igen, släppa upp kopplingen och fortsatt köra.

Har fått en felkod, 1-4-3 knackgivarsignal.
Jag har tänkt byta knackgivaren men tänkte ändå höra om nån har erfarenhet av samma fel

Jag har fördelen av att ha en reservdelsbil, också 91 rex/regina
Nåt jag ska plocka från den och ha i reserv?
Har hört att bränslereläet är en svag länk men kanske bara gäller bosch..?
Läste nånstans att impulsgivaren kan ge samma symtom, att den bara dör ?

Jag skulle gärna hitta felet, har en 3månaders unge så det skulle inte va så kul att bli stående efter vägen :x
Användarvisningsbild
av lennarte
#1533635
Kolla om bränslepumpen (du har bara en, i tanken) fungerar när motorn stannar. Dessa pumpar har den "egenheter" att när dom blir gamla och trötta plötsligt bara stannar. För att lika plötligt "gå igång" igen.
Pumpen ska gå samtidigt som du "kör på starten" om det är riktigt.
Det kanske blir knackningar i motorn p.g.a bränslebrist när punpen krånglar. Men det är en gissning.
av T22mannen
#1533649
Bra idé, hoppas att nästa strultillfälle blir nånstans där jag kan stanna och lyssna på pumpen :-)
Den brukar ju hörs ju tydligt när man slår på tändningen innan man startar iallafall.

Jo jag håller med, blir det magert kan det väl knacka , så det kan ju förklara varför den koden var lagrad

Känns skumt att motorn skulle dö helt av knackningar, brukar den inte bara backa tändningen så man ändå kan hanka sig fram..?
143 Knackgivarsignal är ju lite luddigt, har det knackat då eller tappat kontakten med sensorn liksom
av T22mannen
#1533854
Nu är soppapumpen bytt, men problemet är kvar.
Hade bilen på tomgång medans jag pusslade ihop allt efter pumpbytet, och då dog den.
Jag provade att bara vrida nyckeln till start, alltså inte till läge 1 som jag gjort förut. Jag hörde att pumpen gick varje gång jag försökte starta men motorn ville inte hoppa igång alls. Så fort jag vred nyckeln till läge 1 så gick det att starta precis som vanligt, skitskumt...

Jag kan ta loss kabeln till knacksensorn när motorn är igång utan att det blir någon som helst skillnad, är det normalt? Bytte knacksensorn till en från reservdelsbilen, men det känns ju meningslöst när den ändå inte verkar göra nån skillnad inkopplad eller inte..

Jag funderar på om styrboxen börjar ge upp, vart sitter den (är det två?) Och är det bökigt att byta den?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1533919
Är där gnista till tändstiften när motorn stannar? Rex tändsystem är inte det bästa Volvo haft.
av T22mannen
#1533939
Jag kollade tyvärr inte gnistan när det hände sista gången ..
Men hur är det med knackgivaren, är det normalt att motorn går likadant utan den inkopplad?

Nej man har ju hört mycket om rex/reg, men förra bilen (nuvarande reservdelsbilen) gick och gick utan ett problem många år, det var rosten som tog den
Användarvisningsbild
av lennarte
#1533983
T22mannen skrev: mån 13 mar 2023, 10:46 Är rex/regina bara en styrbox eller är det uppdelat i två? Och vart hittar jag den?
Har inte jobbat jättemycket med Bendix (heter det egentligen) men det är 2 st boxar. Bränsleboxen (Regina) sitter på höger sida (framför passagerar dörren) och tändboxen (Rex) ovanför pedalerna på förarsidan. Knacksensorn har inget med att den inte startar att göra. När den "känner" en knackning sänks tändningen omedelbart och återställs genom att "nolla" felkoden. Normalt märker man nog inte detta (lampan ska tändas)

1-4-3 = Knackgivare (tänder miljölampan)
Villkor:
Med varm motor och varvtal över 2000 rpm görs en test av signalen från knackgivaren. Om signalen är under en viss nivå görs en sänkning av tändningen och felkoden 1–4–3 sätts.
Eftersom signalen från knackgivaren inte går att mäta utan särskild utrustning, kontrolleras endast ledningarna.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar eller knackgivare.
Kontaktresistanser i anslutningar.
Felsymptom:
Dålig acceleration, dålig effekt, hög bränsleförbrukning.
av T22mannen
#1533994
Miljölampan, det är lambdatecknet va?
Den har aldrig lyst, nu gissar jag bara men det kanske tyder på att nåt är fel i tändboxen.
Jag hade ju en felkod men lampan lös inte ändå.
Jag vet att själva lampan är hel för den lyser ju när jag slår på tändningen med motorn av
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1534018
Miljölampan är mycket riktigt lampan med en lambda-symbol. Den tänds när systemet upptäcker att något är fel på luft/bränsleblandningen. Det kan vara allt ifrån ett litet vacuumläckage till något mer invecklat.
Självklart finns det en uppsjö av fel som *inte* tänder miljölampan, eftersom den då bara övervakar luft/bränsleblandningen.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]