Sida 1 av 1
Volvo 740 Multilink
Postat: tis 07 mar 2023, 23:16
av Schnaps
Tjenare alla! Som titeln lyder så undrar jag lite över multilink (delade bakaxeln) passar på en Volvo 740?
Bilen är från 1987, som jag förstår så är det året innan de började göra 760's med den delade axeln..
Min fråga är om det är möjligt att ta bort den stela axeln och byta ut den mot multilinken? Och isåfall, hur mycket jobb är det att göra så? Vad behöver man byta ut?
MVH Felix
Re: Volvo 740 Multilink
Postat: ons 08 mar 2023, 08:54
av lennarte
1988 kom den uppdaterade karossen som sedan satt på 900 också. 740 och 760 har det mesta gemensamt, även karossen. Så hade du haft en 740 -88B (-89) eller nyare, så hade alla skruvhål säkert funnits.
Re: Volvo 740 Multilink
Postat: fre 10 mar 2023, 15:44
av Schnaps
Okej, men hur mycket jobb tror du det krävs för att byta ut till den delade? Vad behövs bytas?
Re: Volvo 740 Multilink
Postat: fre 10 mar 2023, 17:18
av lennarte
Schnaps skrev: ↑fre 10 mar 2023, 15:44
Okej, men hur mycket jobb tror du det krävs för att byta ut till den delade? Vad behövs bytas?
Det är i princip ingenting som är gemensamt. Kanske bromsar, kardanaxel. Men inte säker på det. Tidigare modeller hade spiralfjädrar och "vanliga" stötdämpare, senare hade bladfjäder och nivåreglerande stötdämpare. Då räknar jag med 960 också
Re: Volvo 740 Multilink
Postat: fre 10 mar 2023, 17:29
av TioTusenKRBil
Så vitt jag vet så är det annourlunda bakbromsar på multilink där skivorna är mindre och oken ser helt annourlunda ut.
Re: Volvo 740 Multilink
Postat: fre 10 mar 2023, 19:57
av TommyP86
Om vi tar utgångspunkt i -88.
Så är allt olika från lådan och bakåt. Kardan, axel, länkar, fästen, fjädrar, bromsar. Rubbet.
Du kommer behöva kapa eller böja bort fästet för panhardstaget. Det får inte plats.
Jag byggde om en multilinkbil till stel axel, så jag har typ gjort det, fast fel håll
