Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Schnaps
#1533299
Tjenare alla! Som titeln lyder så undrar jag lite över multilink (delade bakaxeln) passar på en Volvo 740?
Bilen är från 1987, som jag förstår så är det året innan de började göra 760's med den delade axeln..
Min fråga är om det är möjligt att ta bort den stela axeln och byta ut den mot multilinken? Och isåfall, hur mycket jobb är det att göra så? Vad behöver man byta ut?
MVH Felix
Användarvisningsbild
av lennarte
#1533320
1988 kom den uppdaterade karossen som sedan satt på 900 också. 740 och 760 har det mesta gemensamt, även karossen. Så hade du haft en 740 -88B (-89) eller nyare, så hade alla skruvhål säkert funnits.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1533616
Schnaps skrev: fre 10 mar 2023, 15:44 Okej, men hur mycket jobb tror du det krävs för att byta ut till den delade? Vad behövs bytas?
Det är i princip ingenting som är gemensamt. Kanske bromsar, kardanaxel. Men inte säker på det. Tidigare modeller hade spiralfjädrar och "vanliga" stötdämpare, senare hade bladfjäder och nivåreglerande stötdämpare. Då räknar jag med 960 också
av TioTusenKRBil
#1533619
Så vitt jag vet så är det annourlunda bakbromsar på multilink där skivorna är mindre och oken ser helt annourlunda ut.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1533637
Om vi tar utgångspunkt i -88.

Så är allt olika från lådan och bakåt. Kardan, axel, länkar, fästen, fjädrar, bromsar. Rubbet.

Du kommer behöva kapa eller böja bort fästet för panhardstaget. Det får inte plats.

Jag byggde om en multilinkbil till stel axel, så jag har typ gjort det, fast fel håll
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]