Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1533238
Hej,

Har helt sönderrostade bromsslangar som vägrar komma av "rätt" från bromsrören. Undrar lite snabbt hur många mm man har att leka med på en sen 940 (1997) med abs och allt när det kommer till bromsrören. Funderar nämligen på att helt enkelt kapa rören precis bakom "nippeln" (M10x1 runtom va?) och skicka på en ny och kona om rören. Då förlorar man väl ~4mm circus runtom. Höger fram är dessutom lite vridet så där måste jag nog kapa bort cirka en cm av bromsröret. Undrar som sagt bara hur mycket "spel" man har i slangarna och om detta kommer funka, eller om man kommer rycka sönder bromsarna vid fullt rattutslag/i hopp/gupp. Tror slangarna ska vara 345mm fram och 328mm bak va (Någon får gärna konfirmera om detta stämmer)? Mina nya ligger på 360mm fram och 340mm bak circus så antar att det inte blir några problem?

Hoppas ni förstår och tack för alla ev. svar. Antar att det funkar galant att göra som jag tänker men om någon tycker det är smartare att skarva på nya rör istället för att bara kapa kanske jag gör så istället.
#1533620
Okej. Ser nu att nya bromsslangarna är cirka 35cm från okets kant till F10x1 kant. Gamla bromsoken har någon sorts distans på sig mellan slang och ok, och därmed blir de 37,5cm långa. Bakoken har jag inte mätt men antar att det kan sitta någon sorts M10x1 - F10x1 distans på de. Någon som har någon bra ide på var man kan införskaffa bromsnipplar osv billigt, samt distanser om dessa behövs?

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]