Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1533170
Hej !
Bytt en motor från en 88 till en 1984 bil.
Följde med en kabelstam men blir inte klok på den känns inte rätt.
färger stämmer i skarv motorrummet.

Hittar svart till oljetrycksgivaren men fel i givaren för tändes vid tändning på och om man jordade i blocket.
Blå tror jag det var verkar stämma på dieselpump magnet, ström går på och släcks med nyckeln.

Tempgivaren har en tvåpolig kontakt men verkar inte visa nått , har ej fyllt kylvätska men tycker visaren skulle hoppa till..

Sen fick jag sätta en ny kabel till B+ från batteriet då den som satt i stam passade inte ringen på glödrelä eller generator.

finns 2 röda kablar med flat honkontakt 2 röda en med anna färgrand på.

d+ verkar jag inte få till tändlampan att lysa.
försökt söka i kebelstam in mot bil men även med säkring försökt trycka på d+ med säkring mellan men händer inget med laddlampan..
Återstår att söka från laddningslampan mot motorn . färgvägen..

Sen start motor kabel får jag inget ström med startläge sökt med provlampa en som tänds men hitta bara nån som tvärvisa + 12,6 volt.

Tips önskas då Volvo i skellefteå inte hade kvar dokumentation eller kunskap.
#1533258
Har du satt i en dieselmotor eller har du bytt till en annan dieselmotor? Det skiljer ganska mycket mellan -84 och -88 års modeller. Just -88 kom ju sista uppdaterade versionen av 760. Du får nog leta upp elschema från båda för att få ihop det..
#1533270
Har du kvar den gamla motorn kan du följa kablarna från den. Kanske även ta tempgivaren om den skiljer mellan årgångarna.
#1533285
Hittat startmotorkabrln som var rosa från tändningslås och en skarv vid stötdämptornet.

Generator var en annan röd kabel som inte lyste för laddlampan brunnit.

Nu återstår byta oljetryckskontakt som död samt tempmätargivare den bakom generator som har 2 kablar ut från sig.
Gav inga ohm alls så död...

Suttit diesel orginal sedan -88 men nån lustigkurre tog ut motorn och skulle ersätta med nyare men klarade troligtvis inte av det.. En känd skojare..

Får väl inte hastighetgivare -84 multilink o tankgivare-94 funka på en -88a..

Volvo i skellefteå hade som sagt ingen dokumentation kvar och för unga på verkstaden.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]