Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Knätte
#1532931
Jag har en 940 automat som har gått ca. 35000 mil.På senare tid har den börjat hacka när den växlat upp på högsta steget och får lite belastning.Är det kört med den eller finns det något hopp? En verkstad i närheten har börjat spola igenom och skölja automatlådor.Dom säger att det gör nytta men problemet är att det kostar ca. 6000 kr.Det skulle vara bra att få någon åsikt eller tips från någon,
av bönan
#1532943
Du kan enkelt spola växellådan själv långt billigare än så. Allt du behöver är olja, lite genomskinlig plastslang och slangklämmor samt gärna nytt filter till lådan samt packningen till lådans oljetråg som du behöver lossa för att byta filter.

Det finns massor med bra guider på Youtube, det behöver inte vara just en 940 då processen är likartad på de flesta bilar.

Här är tex en kille som gör det på en nyare V70, men processen är i princip den samma.


Olja kan du köpa på tex Oljemagasinet, bra priser. Köp en stor dunk, 20L.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1532965
Är det ZF eller AW-lådan?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1532994
Ok, jag har själv fått ras på lockup:en på ZF på min 940. Det började med att den tappade lockup:en, problemet sedan var att den kontaminerade lådan och satte sig i guvernören som styr övriga växlar, så kort därefter tappade jag första växeln. Slutade med en helrenovering av lådan dessvärre.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]