Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1532811
Försöker plocka ner automatlådan på min 960, ska sätta upp en M90 istället. Jag har plockat bort alla kablar, oljerören, växellådsbalken, spakstället samt lossat alla skruvarna i sprängkåpan. Jag har både dubbel- och trippelkollat detta, jag är helt säker på att alla är ur, även de två översta (den ena saknades sen innan). Jag har försökt vicka på växellådan fram och åter, i olika lägen på domkraften, men den rör sig inte en millimeter.

Jag hittade Volvos instruktioner som säger att man ska lossa momentomvandlaren från flexplattan ("svänghjulet") och ta ned den ihop med lådan. Nu har jag inte rätt nyckel för vevaxelbulten så jag kan inte dra runt motorn för hand för att komma åt skruvarna, måste isåfall få tag på den. Men finns det något skäl till att man inte skulle kunna plocka ner lådan med momentomvandlaren kvar? Vad jag förstår så är lådans ingående axel bara "instucken" i momentomvandlaren, precis som en manuell låda sitter i kopplingen?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1532816
Det borde gå, men frågan är om det finns tillräckligt med plats för att få ut lådan med momentomvandlaren kvar. Du kan inte plocka ur startmotorn och bända rund motorn med en stor mejsen på startkransen eller roterna med hjälp av multiremmen?
av bönan
#1532819
frasse4 skrev:Det borde gå, men frågan är om det finns tillräckligt med plats för att få ut lådan med momentomvandlaren kvar. Du kan inte plocka ur startmotorn och bända rund motorn med en stor mejsen på startkransen eller roterna med hjälp av multiremmen?
Ja, du har nog rätt i att det blir trångt. Jag insåg att det utan större svårigheter gick att dra runt motorn på de mindre 13mm skruvarna som håller vibrationsdämparen, och då dök skruvarna upp i startmotorhålet, så nu ska det nog gå bra att plocka ned lådan.

Felsökning för att hitta eventuella l&au[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png