- lör 04 mar 2023, 13:41
#1532811
Försöker plocka ner automatlådan på min 960, ska sätta upp en M90 istället. Jag har plockat bort alla kablar, oljerören, växellådsbalken, spakstället samt lossat alla skruvarna i sprängkåpan. Jag har både dubbel- och trippelkollat detta, jag är helt säker på att alla är ur, även de två översta (den ena saknades sen innan). Jag har försökt vicka på växellådan fram och åter, i olika lägen på domkraften, men den rör sig inte en millimeter.
Jag hittade Volvos instruktioner som säger att man ska lossa momentomvandlaren från flexplattan ("svänghjulet") och ta ned den ihop med lådan. Nu har jag inte rätt nyckel för vevaxelbulten så jag kan inte dra runt motorn för hand för att komma åt skruvarna, måste isåfall få tag på den. Men finns det något skäl till att man inte skulle kunna plocka ner lådan med momentomvandlaren kvar? Vad jag förstår så är lådans ingående axel bara "instucken" i momentomvandlaren, precis som en manuell låda sitter i kopplingen?
Jag hittade Volvos instruktioner som säger att man ska lossa momentomvandlaren från flexplattan ("svänghjulet") och ta ned den ihop med lådan. Nu har jag inte rätt nyckel för vevaxelbulten så jag kan inte dra runt motorn för hand för att komma åt skruvarna, måste isåfall få tag på den. Men finns det något skäl till att man inte skulle kunna plocka ner lådan med momentomvandlaren kvar? Vad jag förstår så är lådans ingående axel bara "instucken" i momentomvandlaren, precis som en manuell låda sitter i kopplingen?
Kör 240 DL -86 och 960 3.0 -97