Sida 1 av 1
Tempsensor kylarfläkt
Postat: ons 01 mar 2023, 13:57
av adam90040
940 1998 och hittar inte tempsensorn till kylarfläkten. Har sett på andra trådar på andra forum att den ska vara här(se bild) men där är det ganska tomt. Något som vet?
Re: Tempsensor kylarfläkt
Postat: ons 01 mar 2023, 15:16
av frasse4
ECU:n som styr kylfläkten utifrån kylvattentemp den får från ECU:ns tempgivare under insuget.
Re: Tempsensor kylarfläkt
Postat: ons 01 mar 2023, 18:20
av lennarte
Bilden visar var den satt fram till c:a -90 års modell. Då var det mekanisk fläkt till motorn och elektrisk för kondensorn. Sedan satt det 3 st givare i nederkant/framkant på kondensorn under några år. Och då gemensam elfläkt för motor/kondensorn. Exakt när det började styras genom tempgivaren för motorstyrningen vet jag inte. Mitten på -90-talet??
Re: Tempsensor kylarfläkt
Postat: ons 01 mar 2023, 18:25
av Lucif3r
Min -98a har tempgivare i kylaren, som går "raka spåret" till elfläkten(eller relät, för att vara exakt).
Vad jag har fått fram så verkar det bero på hurvida man har ECC eller inte. Bilar utan ECC har ingen tempgivare i kylaren, medans dom med ECC har det.
(ingen av mina -92or, ena med ECC andra utan ECC, har haft tempgivare i kylaren, trots att den med ECC hade extra elfläkt på framsidan av kylarpaketet)
Re: Tempsensor kylarfläkt
Postat: ons 01 mar 2023, 20:13
av frasse4
Lucif3r skrev:Min -98a har tempgivare i kylaren, som går "raka spåret" till elfläkten(eller relät, för att vara exakt).
Vad jag har fått fram så verkar det bero på hurvida man har ECC eller inte. Bilar utan ECC har ingen tempgivare i kylaren, medans dom med ECC har det.
(ingen av mina -92or, ena med ECC andra utan ECC, har haft tempgivare i kylaren, trots att den med ECC hade extra elfläkt på framsidan av kylarpaketet)
Är det bara en hastighet på fläkten då på dem? För det känns väl rimligt att ECU:n ska kunna starta fläkten för att AC:n används även om inte motorn är för varm. Även på bilar med AC utan ECC
Re: Tempsensor kylarfläkt
Postat: ons 01 mar 2023, 21:39
av TioTusenKRBil
Min 97a med AC/ECC har sin under insuget. Rycker man kontakten går fläkten på fullt.
Re: Tempsensor kylarfläkt
Postat: ons 01 mar 2023, 23:26
av Lucif3r
frasse4 skrev:Är det bara en hastighet på fläkten då på dem? För det känns väl rimligt att ECU:n ska kunna starta fläkten för att AC:n används även om inte motorn är för varm. Även på bilar med AC utan ECC
Nope, 2. Tempgivaren i kylaren är kopplad till hastighet 2. Om jag ska gissa skulle jag säga att styrsystemet är för primitivt för att sköta både kondensor-kylning och motor-kylning, så då har dom valt att ha en extra givare utifall att motorn behöver mer kylning medans kondensorn kyls.
Re: Tempsensor kylarfläkt
Postat: tor 02 mar 2023, 20:32
av frasse4
Fast det är ju två hastigheter även på den som saknar kontakten på kylaren
Re: Tempsensor kylarfläkt
Postat: tor 02 mar 2023, 21:10
av Lucif3r
mm.. Men den är säkert bara programerad med en enkel stege...
T ex temp <100C -> fläkt av, temp >100C -> fläkt 1, temp >110C -> fläkt 2. Problemet som uppstår då är ju just om fläkt 1 redan är igång pga. AC'n, och motortempen ligger mellan 100 och 110C. Normalt sett är det något man enkelt programmerar in, men det verkar inte som LH2.4 är kapabelt till det, så därför sitter en extra termobrytare som slår igång fläkt 2 om fläkt 1 redan går.
Det är iaf min slutsats av kopplingsobservationerna jag gjort på mina skrothögar
