Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av adam90040
#1532491
940 1998 och hittar inte tempsensorn till kylarfläkten. Har sett på andra trådar på andra forum att den ska vara här(se bild) men där är det ganska tomt. Något som vet?
Bilagor
AE422E5B-C033-453F-B1DE-340E4ABC23A9.jpeg
AE422E5B-C033-453F-B1DE-340E4ABC23A9.jpeg (3.58 MiB) Visad 769 gånger
Användarvisningsbild
av frasse4
#1532496
ECU:n som styr kylfläkten utifrån kylvattentemp den får från ECU:ns tempgivare under insuget.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1532506
Bilden visar var den satt fram till c:a -90 års modell. Då var det mekanisk fläkt till motorn och elektrisk för kondensorn. Sedan satt det 3 st givare i nederkant/framkant på kondensorn under några år. Och då gemensam elfläkt för motor/kondensorn. Exakt när det började styras genom tempgivaren för motorstyrningen vet jag inte. Mitten på -90-talet??
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1532508
Min -98a har tempgivare i kylaren, som går "raka spåret" till elfläkten(eller relät, för att vara exakt).
Vad jag har fått fram så verkar det bero på hurvida man har ECC eller inte. Bilar utan ECC har ingen tempgivare i kylaren, medans dom med ECC har det.

(ingen av mina -92or, ena med ECC andra utan ECC, har haft tempgivare i kylaren, trots att den med ECC hade extra elfläkt på framsidan av kylarpaketet)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1532522
Lucif3r skrev:Min -98a har tempgivare i kylaren, som går "raka spåret" till elfläkten(eller relät, för att vara exakt).
Vad jag har fått fram så verkar det bero på hurvida man har ECC eller inte. Bilar utan ECC har ingen tempgivare i kylaren, medans dom med ECC har det.

(ingen av mina -92or, ena med ECC andra utan ECC, har haft tempgivare i kylaren, trots att den med ECC hade extra elfläkt på framsidan av kylarpaketet)
Är det bara en hastighet på fläkten då på dem? För det känns väl rimligt att ECU:n ska kunna starta fläkten för att AC:n används även om inte motorn är för varm. Även på bilar med AC utan ECC
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1532544
frasse4 skrev:Är det bara en hastighet på fläkten då på dem? För det känns väl rimligt att ECU:n ska kunna starta fläkten för att AC:n används även om inte motorn är för varm. Även på bilar med AC utan ECC
Nope, 2. Tempgivaren i kylaren är kopplad till hastighet 2. Om jag ska gissa skulle jag säga att styrsystemet är för primitivt för att sköta både kondensor-kylning och motor-kylning, så då har dom valt att ha en extra givare utifall att motorn behöver mer kylning medans kondensorn kyls.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1532652
Fast det är ju två hastigheter även på den som saknar kontakten på kylaren
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1532658
mm.. Men den är säkert bara programerad med en enkel stege...
T ex temp <100C -> fläkt av, temp >100C -> fläkt 1, temp >110C -> fläkt 2. Problemet som uppstår då är ju just om fläkt 1 redan är igång pga. AC'n, och motortempen ligger mellan 100 och 110C. Normalt sett är det något man enkelt programmerar in, men det verkar inte som LH2.4 är kapabelt till det, så därför sitter en extra termobrytare som slår igång fläkt 2 om fläkt 1 redan går.

Det är iaf min slutsats av kopplingsobservationerna jag gjort på mina skrothögar :-)

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]