Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Eliasdalemo
#1532422
Hej åkte med bilen på framfartsvägen på låg växel och tomgång. Helt plötsligt dör den.

Jag får fram bränsle efter bränsletrycksregulatorn men ingen gnista. Har testat byta fördelarlocket, tändspole, Kabel mellan dessa. Men fortfarande ingen gnista. Nya tändstift för 200mil sedan

Vad kan det vara?
Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
#1532557
Var motorn varmkörd när det hände? Felkoder genereras inte förren motorn är ordentligt varn. Kolla jordpunkterna vid höger och vänster strålkastare. Delar av tändsystemet (slutsteget) och bränslesystemet (spridarreläet) jordas där. Håll ett finger på en spridare medan startmotorn går, det ska "kännas" att det "klickar" i den. Dessa jordas (genom bränsleboxen) i skruvarna för bränsle railsen. Fel på dessa delar genererar inte felkoder.
av Eliasdalemo
#1532646
Japp motorn var varm. Kikade på jordpunkterna och filade lite på dem. Inget resultat. Jag testade att sätta en tändkabel direkt på tändspolen och då fick jag gnista. Jag har även testat med en annan vevaxelgivare.

Jag kanske ska lägga till att i början av förra veckan så började bilen hacka ibland när jag körd hem den. Dan därpå efter ca en mil så la bilen av mitt i rondellen. Boxerade iväg den och fick inte bensin fram tror jag. Tankade i en dunk med bensin och testade men den startade inte. Efter en stund testade jag igen och då hoppade bilen igång. Efter det så tankade jag fulltank och den har fungerat problemfritt sedan dess. Vet ej om det har nått med detta att göra men kan vara bra att lägga till.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1532782
Du har 2 bensinpumpar, en liten i tanken (i tankarmaruren) och huvudpumpen fram under bilen vid förarsätet. Om den bakre slutar fungera märks det inte förrän det är mlndre än c:a ¼ tank kvar. Om du öppnar tanklocket med motorn igång och sätter örat mot ska du kunna höra ett svagt brummande om pumpen fungerar
av Eliasdalemo
#1532863
Hej testade att köpa ett nytt fördelarlock då det förra jag testade var ifrån en reservdelsbil. Det var felet, nu rullar bilen igen! Tack för hjälpen
Mvh
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]