Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1532021
Hej, Har en 940 SE med 531 topp. har försökt googlat fram orginalnummret till mina spridare men hittar endast billiga kopior från kina. Provade köpa 4st spridare från något av sökresultaten men dom visade sig vara värdelösa. Har ringt volvo och frågat men dom sa att dom inte tillverkas längre.

Någon som har någon aning om vars man köper dom? vill ju helst ha ett set nya spridare och inte några beggade från skroten. Har dessutom ringt skroten och dom hade inte en enda 940/740 inne på gården.
#1532043
Det är ju standard bosch spridare så kolla på siffrorna och hitta en med samma ohm och flöde som marlboroman sa. Annars kan man alltid gå till skroten och plocka på sig några, eller så finns det jättemånga som kör med trimmade motorer som har originalspridarna kvar på hyllan. Hade inte betalat mer än 400kr (100/per) för originalspridare till en B230FB.
#1532114
Rådlös skrev: fre 24 feb 2023, 16:59 Bara som en komplettering till tidigare svar: http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
Leta på Ohm och flöde, samt Bosch.
(Det finns långt mer spridare än man hade kunnat drömma om)
Jag använde den listan när jag skulle ha större spridare till min 745-a. Det blev spridare från en Saab 9000 turbo.
Ohm värdet är viktigt, bränsleboxen "bränner" annars.
#1532153
Mja, att ohm-värdet är viktigt är ju en sanning som kan modifieras lite... Det är viktigt att veta vilket ohm man har på bilen, t ex låg-ohm, men det betyder inte per automatik att man inte kan ha hög-ohms spridare eller vice versa. Man får bara kompletera med, eller koppla förbi om man redan har, spridarmotståndet.
#1532156
Lucif3r skrev: lör 25 feb 2023, 18:40 Mja, att ohm-värdet är viktigt är ju en sanning som kan modifieras lite... Det är viktigt att veta vilket ohm man har på bilen, t ex låg-ohm, men det betyder inte per automatik att man inte kan ha hög-ohms spridare eller vice versa. Man får bara kompletera med, eller koppla förbi om man redan har, spridarmotståndet.
Joo visst, men man måste veta det. Annars går det illa.
av bönan
#1532164
De gula originalspridarna har utgått hos Bosch. De är ersatta med en ny konstruktion som passar rakt av. De är svarta och den stora skillnaden är att de har 4 hål istället för 1, detta ska om jag förstår saken rätt, innebära bättre "spraymönster" av bränslet. Jag monterade nya spridare på min 245:a och upplevde en klart jämnare motorgång, men det kan såklart mer ha varit en fråga om skillnad mellan helt nya spridare och mina 34 år gamla, än att den nya konstruktionen överlägsen.

Boschnr är 0 280 156 045, jag köpte mina hos Trodo, de var billigast (480 kr/st). Dessa ersätter alltså originalspridarna med Volvonr 35175720.

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]