Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1531609
Får imma eller is på insidan av framrutan bara när den står efter körning. Händer ibland på nästan alla rutor om de stängda.
Har satt båda sidofönstren fram på ca 2 mm glänt för att motverka detta.
    Har kollat golven fram och bak för fukt. inget där (hade hål i framgolven för två år sedan men det lagat).
    Dock är hela bakluckan på insidan på sedanen fullt med fukt som droppar , torkat bort det.
      AC systemet har läckt så att drivremmen till kompressorn borttagen sedan 10 år tillbaks.
        När man kör kommer det värme, ingen speciell lukt.

        Något me AC:n (ECC) som Värme/Kyl-paketet som spökar, läckage ? Bilen stod i kallgarage förra vintern avställd.
        Den står mest nu men tar lite turer då och då, då det är torra vägar nu i vinter. Inget problem imma på rutorna då man kör.
        #1531625
        Du har fukt i bilen. Ofta nu på vintern drar man ju in snö, vatten och blöta kläder. Står då bilen i solen så "kondenseras" vattenånga på insidan. Gärna då på vindrutan då den är störst och lutar mer än dom andra. Jag har samma problem, men förmodligen läck på värme elementet. Passagerarsidan är dyblöt och smakar sött, och insidan på rutorna är feta. Typiska tecken på kylarvätska i kupen. Jag använder AC-n året om, det håller bilen torr på vintern och jag har aldrig haft problem med detta förut. Det började efter jul och har nu ställt bilen, det går inte att köra med den längre. Man ser inget.... :-o :-(
        #1531801
        Tack för svaren, var sitter värme-elementet annars ? Sitter den bakom eller under handskfacket så man kan kika eller känna om det läcker någonstans för säkerhts skull.
        Kåporna under verkar lätt att lossa, samma under ratten om den sitter där åtkomligt ?
        Var kommer exempelvis rören med kylarvatten in i kupen för en inspektion ?
        #1531812
        Värmeelementet (många E😱) sitter ovanför kardantunneln. Rören går in på förarsidan. Har du AC sitter förångaren till vänster om det. Har du inte AC sitter det en vajerstyrd värmeventil (kran) på på förarsidan (som också kan läcka) . Har inte bytt element på 740 (än) men på 240 är det ett jä--- jobb.
        #1531871
        Är faktiskt inte så svårt som folk får det att verka som. Speciellt om man redan gjort det en gång. Ett enkelt sätt att kolla om det läcker glykol är att känna på mattorna vid fötterna innåt mittkonsolen. Om det är sött och geggigt har det läckt kylarvätska där. Om bilen står stilla och får imma så är det nog bara kondens.
        #1533929
        Har inte hunnit kika på om det läcker från något rör på förarsidan än. Torra golv i alla fall.
        Har kört bilen några gånger och nu haft sidorutorna stängda vid stillastående, men ingen imma längre.
        Dessutom har inte påfyllnads/expansionbehållarens vätska inte minskat.
        Håller tummarna
        #1552353
        Hittade troligtvis problemet. Rosthål på förarsidan från ovanför balken och upp vid kanten. Åtgärdat nu. Passagerar sidan ok, troligtvis då avgasröret går där och värmer.

        Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

        Nytt avgasrör B234F

        Den där justeringen är så jäk[…]

        Den eviga däcksfrågan

        Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]

        Nya eller gamla V60

        Nu har du ju inte svarat på om du kan tä[…]