Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tänkte koppla in en eftermarknads mätare så att man kan se direkt när oljetrycket ändras osv. Undrar om man bör köra med y-kors på originalpunkt, eller köra pluggen under pumpen, eller bara sätta en 14,5mm > 1/8 adapter på originalplatsen. Kör med 2.4 systemet. Temp lär ju vara circus samma som vattentempen så bryr mig inte så mycket om det i en brukis.
Oljetryck lampan är "helt för sig själv" och inte "inblandad" i insprutningen. Oljetempmätare är dock (enligt mig) viktigare då den "reagerar" innan både vattentemp mätaren eller oljetryck lampan/mätaren.
Om du belastar motorn hårt kan vattentemp vara normal. Olje trycket kan också vara över min.gränsen. Oljetempen stiger dock vid högre belastning.
Räddade min trimmade B20 motor (c:a 120 - 130 hk) när jag körde på motorvägen. Hastighetsmätaren (180 km/tim på PV-n) var i botten och motorn "gick som en dröm". Oljetempen låg på omkring 120°, men när det började gå uppför Hallandsåsen (söder ifrån) började oljetempen stiga. När mätaren visade c:a 150° så släppte jag på gaspedalen (krisen för normal motorolja ligger ungefär där) och när jag var uppe på krönet var tempen på oljan nere på 120° igen. Och blev kvar där tills jag körde av motorvägen. Dock körde jag inte lika fort då, "bara" c:a 140 - 160 km/tim. Vatten tempen var hela tiden normal och oljetryck lampan var släckt hela tiden
Jag håller med Lennart, när oljetycksmätaren visar för lågt är det ofta redan kört. Oljetemp är ju bra speciellt på en rödblockare som inte har en rejäl värmeväxlare mellan motorolja och kylvatten som många moderna motorer.

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]