Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1531261
Filip745 skrev:Bytte olja och filter i somras och tändstiften nyligen men motorstörnings lampan har alltid lyst i min ägo
Spelar ingen roll om du bytte förra veckan. Är du rädd om din motor bör du byta oljan omgående, bensin smörjer inte. Ordentligt blöta tändstift är ibland svåra att "få igång". Och fixa diagnostik boxen (som Volvo kallar den) så du får reda på vilken del det är som inte fungerar, om du inte vill mäta upp eller byta alla delar.
av Filip745
#1531264
lennarte skrev: tor 16 feb 2023, 22:31
Filip745 skrev:Bytte olja och filter i somras och tändstiften nyligen men motorstörnings lampan har alltid lyst i min ägo
Spelar ingen roll om du bytte förra veckan. Är du rädd om din motor bör du byta oljan omgående, bensin smörjer inte. Ordentligt blöta tändstift är ibland svåra att "få igång". Och fixa diagnostik boxen (som Volvo kallar den) så du får reda på vilken del det är som inte fungerar, om du inte vill mäta upp eller byta alla delar.
Okej får kolla på det i morgon
Tack :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1531303
Köp nu ingen "super/duper motorolja. Köp den billigaste mineraloljan, eller t.ex Biltemas semisyntetisk 10W40 (prisvärd) Dessa oljor är ljusår bättre än dom som rekommenderades när bilen var ny. Och du bör kanske byta en gång till i en nära framtid och få behöver du inte en svindyr syntetisk longlife olja. Det behöver du i.f.s inte annars heller.
av Filip745
#1531305
lennarte skrev: fre 17 feb 2023, 11:39 Köp nu ingen "super/duper motorolja. Köp den billigaste mineraloljan, eller t.ex Biltemas semisyntetisk 10W40 (prisvärd) Dessa oljor är ljusår bättre än dom som rekommenderades när bilen var ny. Och du bör kanske byta en gång till i en nära framtid och få behöver du inte en svindyr syntetisk longlife olja. Det behöver du i.f.s inte annars heller.
Okej tack för tips :-D :-D
av Filip745
#1531680
lennarte skrev: tor 16 feb 2023, 22:31
Filip745 skrev:Bytte olja och filter i somras och tändstiften nyligen men motorstörnings lampan har alltid lyst i min ägo
Spelar ingen roll om du bytte förra veckan. Är du rädd om din motor bör du byta oljan omgående, bensin smörjer inte. Ordentligt blöta tändstift är ibland svåra att "få igång". Och fixa diagnostik boxen (som Volvo kallar den) så du får reda på vilken del det är som inte fungerar, om du inte vill mäta upp eller byta alla delar.
Vet du om det är en annan diagnostik box till regina eller om jag kan plocka från en vanlig 7/940 tänkte eftersom att regina har andra koder en den vanliga med bosch. Är gängpaj på oljetråget så jag måste suga upp oljan genom ojlestickans hål :bored:
av Filip745
#1531694
Lucif3r skrev: tis 21 feb 2023, 11:02 Det är samma box... Allt boxen är är en LED, tryckknapp och några kablar... Så du kan ta från vilken bil som helst med samma typ av felkodsavläsning, t ex 240(88B+), 740(88B+), 940(91-95), 960(91-95), 850(92-95)....
Okej tack :-D :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1531697
Filip745 skrev:Är gängpaj på oljetråget så jag måste suga upp oljan genom ojlestickans hål
Så har jag gjort i många år, dock (beroende på pump) bör oljan vara varm. Nu är din olja utspädd så det går kanske ändå. Biltema har gängrep med ny plugg.
Jag har koderna för Regina om du behöver det
av Filip745
#1531698
lennarte skrev: tis 21 feb 2023, 11:35
Filip745 skrev:Är gängpaj på oljetråget så jag måste suga upp oljan genom ojlestickans hål
Så har jag gjort i många år, dock (beroende på pump) bör oljan vara varm. Nu är din olja utspädd så det går kanske ändå. Biltema har gängrep med ny plugg.
Jag har koderna för Regina om du behöver det
Okej vad bra :-)
Du får gärna skicka koderna till Regina :-D :-D

Tack, ska kika. Försökt rikta in mig mot[…]

Volvo 340 orange motorlampa

Enligt den nedärvda erfarenheten är thin[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hur[…]