- tis 14 feb 2023, 09:17
#1530905
Enklaste sättet att kolla om en vakuum enhet är tät är att stoppa slangen i munnen och sug. Sug hårt och stoppa tungan för. Om tungan sugs fast och "blir kvar" är det inget vakuumläck. Det kan smaka bensin i BTR-en, i så fall är den kass. Slangen till vakuumgivaren är i plast, men i ändarna är det gummislang som blir torrsprickor i. Tändstift som blivit ordentligt blöta och sotiga kan vara svåra att få till att fungera igen, så prova med andra. Det behöver knte vara nya eller till "din" motor, bara det är rätt längd på gängan. Så du kanske får igång motorn en stund. Om motorn "gått fett" en längre tid så kan motoroljan bli så utspädd men bensin att den tappar kompression på en eller flera cylindrar. Med det kommer tillbaka om du byter oljan och får den att gå ordentligt
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V