Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Filip745
#1530722
Hej, har en 740 91 med regina (b230f med vx3 kam) som strular.

När jag startar den går den på 3 cylindrar tills jag kommer iväg och ligger över 2000 varv då går den normalt. Sedan när den är varm behöver jag bara ligga på 1500 varv under det går den dåligt och rycker och baksmäller. Här om dagen skulle jag testa köra den igen och då ryckte den bara och gick på 1-2 cylindrar och var helt orkeslös. Gick bara att åka max 20kmh på 1 an och hålla stumt på gasen annars dog den.
Jag antar att den får alldeles för mycket bränsle då stiften sotar igen efter bara någon körning och den drog 30 liter på ca 8 mil. Har bytt tändstift 4 gånger den här vintern. Efter man har bytt tändstift går den bättre i någon dag. Den brukar krångla varje vinter men på sommar går den bra. Lambdasond lampan lyser ibland och släcks ibland.
Det jag har gjort är att byta lmm. Nytt bränslefilter, ny ventilkåpspackning, bytt kamrem, olja/filter och tändstiften flera gånger.
Är tacksam för hjälp :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1530804
Du har ingen LMM utan en tempgivare istället på samma plats. Och då en vakuumgivare som sitter på på torpedväggen vid vänster fjädertorn, skruvad på förstärkningen mellan torpedvägg och fjädertorn. Du har även Rex tändsystem där tändspole/slutsteg sitter på framsidan av fjädertornet.
IMG_0580.jpg
IMG_0580.jpg (1.96 MiB) Visad 963 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1530815
Filip745 skrev:Okej tack :-D
Tog en screenshot och målade på snapchat :-)
Har inga sådana moderna grejer. Kanske i Paint i min stationära dator, om någon fortfarande vet vad det är för något.... :-o
av S80_140HK
#1530824
Förutom det som Lennart nämnde så är det värt att kolla skicket på bränsletrycksregulator och tempgivare till motorstyrningen. Bägge två kan nämligen ge väldigt lustiga symtom.

Enklaste sättet att kolla status på regulatorn är att rycka vakuumslangen med motorn igång. Det ska inte komma någon som helst bensin den vägen, om det gör det så är membranet i regulatorn paj, rinner alltså in bensin i insuget via vakuumslangen i så fall.

Tempgivaren till sprutet sitter i toppen mellan 3-4 cylindrarna. Skickar den fel värden så kan sprutet få för sig att motorn är kall när den egentligen är varm och fetar på blandningen nått otroligt.

Jag skulle börja med regulatorn.

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]