Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Filip745
#1530827
Har kollat regulatorn å de kom ingen bensin. Har också mätt om tempgivarna. Och den till mätarhuset funka inte. Inte heller tempmätaren i mätarhuset. Den andra tempgivaren funka.
Tack för tips :-)
av Filip745
#1530843
Har kollat på bränsletrycksregulatorn och mätt båda tempgivarna nyligen och det kom ingen bensin när jag ryckte vakuumslangen. Tempgivaren till mätarhuset var död och visaren i mätarhuset funkar inte heller men den andra tempgivaren på motorn funka.
Skulle starta bilen nyss för att leta läckage på vakuum slangar men motorn ville inte starta. Försökte en stund senare och då starta den men gick på 1 cylinder och hela bilen skakade extremt mycket. :-(
Användarvisningsbild
av lennarte
#1530905
Enklaste sättet att kolla om en vakuum enhet är tät är att stoppa slangen i munnen och sug. Sug hårt och stoppa tungan för. Om tungan sugs fast och "blir kvar" är det inget vakuumläck. Det kan smaka bensin i BTR-en, i så fall är den kass. Slangen till vakuumgivaren är i plast, men i ändarna är det gummislang som blir torrsprickor i. Tändstift som blivit ordentligt blöta och sotiga kan vara svåra att få till att fungera igen, så prova med andra. Det behöver knte vara nya eller till "din" motor, bara det är rätt längd på gängan. Så du kanske får igång motorn en stund. Om motorn "gått fett" en längre tid så kan motoroljan bli så utspädd men bensin att den tappar kompression på en eller flera cylindrar. Med det kommer tillbaka om du byter oljan och får den att gå ordentligt
av Filip745
#1530923
Okej får kolla på det när jag kommer hem :-)
Jag har haft koll på oljestickan och den har stigit och luktar bensin så jag får nog byta oljan igen :-(
av Filip745
#1530933
Har nu varit ute och kollat. Bilen startade på första försöket men gick på 1 cylinder men efter någon minut gick den över på 2. Jag sög på vakuumslangen till BTR-en och tungan fastnade och det smakade ingen bensin så jag antar att det inte är vakuum läckage
Användarvisningsbild
av lennarte
#1531128
Filip745 skrev:Jag sög på vakuumslangen till BTR-en och tungan fastnade och det smakade ingen bensin så jag antar att det inte är vakuum läckage
Då ska den vara Ok. Sög du i slangen till vakuum givaren också?? Om det skulle vara fel på någon givare bör det finnas felkod, om felet uppkommit medan du kört. T.ex på tempgivaren (istället för LMM-en). Felkodslampan bör då också lysa. Men, startar den på en cylinder och sedan börjar gå på två är det ett bensin eller tändstift problem (även då fördelarlock, rotor och tändkablar). Då blir det ingen felkod. Har du luktat på motorolja? Ser den tunn ut? Är där "över strecket" på oljestickan?
av Filip745
#1531168
har kollat stickan nu och det såg inte alls bra ut :-( oljan har stigit väldigt mycket och luktar bara bensin
7326A8E3-4B8D-46BA-A1E7-C6860F1318F4.jpeg
7326A8E3-4B8D-46BA-A1E7-C6860F1318F4.jpeg (1.86 MiB) Visad 493 gånger
av Filip745
#1531173
Filip745 skrev: tor 16 feb 2023, 14:18 har kollat stickan nu och det såg inte alls bra ut :-( oljan har stigit väldigt mycket och luktar bara bensin
7326A8E3-4B8D-46BA-A1E7-C6860F1318F4.jpeg
Min felkods läsare funkar inte och den ända lampan som lyser i mätarhuset är lamdasond lampan som lyser ibland och har lever sitt egna liv. Oljetrycks lampan lyser i ca 1 sekund när man startar bilen ibland. Försökte att suga i slangen till vakuumgivaren men fick inte lös den så jag får ge det ett nytt försök senare
Användarvisningsbild
av lennarte
#1531191
Filip745 skrev:Min felkods läsare funkar inte och den ända lampan som lyser i mätarhuset är lamdasond lampan
Felkodslampa/lambdalampa/ avgasreningsstöningslampa. Kärt barn har många namn, tror Volvo kallade den motorstörnings lampa. Lyser den finns det felkod att läsa ut. Denna lampa har inget med lambdasonden att göra, utan den lyser när avgasvärden blir för höga. Byt olja, filter och tändstift, så funkar det nog. Nolla felkoderna genom att koppla loss batteriet några minuter, och håll sedan tummarna :-D :-D
av Filip745
#1531221
lennarte skrev: tor 16 feb 2023, 16:13
Filip745 skrev:Min felkods läsare funkar inte och den ända lampan som lyser i mätarhuset är lamdasond lampan
Felkodslampa/lambdalampa/ avgasreningsstöningslampa. Kärt barn har många namn, tror Volvo kallade den motorstörnings lampa. Lyser den finns det felkod att läsa ut. Denna lampa har inget med lambdasonden att göra, utan den lyser när avgasvärden blir för höga. Byt olja, filter och tändstift, så funkar det nog. Nolla felkoderna genom att koppla loss batteriet några minuter, och håll sedan tummarna :-D :-D
Bytte olja och filter i somras och tändstiften nyligen men motorstörnings lampan har alltid lyst i min ägo :-(

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]