Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 7020
#1529681
1990 B230F, Bosch LH-jetronic 2,4

När den startar, dör den omgående. Men startar igen mycket lätt.
Gör det en 2-4 gånger den första minuten de är igång, man behöver en del gas då för att den inte ska dö då.
efter det går den skumt. kan ibland få för sig att gå på väldigt låga varv. (Nästan som den dör.) i en 4-5 sekunder innan den kommer igen. vill gärna rusa lite då. innan den någorlunda stabiliserar sig.
Den är väldigt ryckig att köra med, man känner att den hostar till ganska så mycket, både snabba ryck och långsamma. alltså att den kan få för sig att gå på så låga varv i en 4-5sekunder. den är dessutom mycket slö vill knappast accelerera något över 80km/h, har också fått känslan av att den tar mycket soppa.

Lambasonden är avrycket (kablarna är sönder, men det borde inte göra att den går så här dåligt. eller? var för all del fel ohm värde på den innan de gick i sönder.) ny ska monteras.

Har haft felkod: 2-2-1 extremt fet eller mager bränsleblandning

Har för mej att jag haft felkod 1-1-3 Fel i bränsleinsprutare
Har mätt ohm på de, alla samma.
Har lyssnat på de, alla låter samma.
Har ryckt av de när den gått på tomgång, och det kändes som alla funkade då.
Börjar bli tveksam på att det är något fel på spridarna.

Har bytt bränsletrycksregulator (beg)
Har bytt högtryckspumpen (ny)
Har bytt bränslefilter
Tanken är tömd och det är ny soppa i den nu.
Har ryckt av temp mätaren och LMM och det kändes som den gick sämre av det, i alla fall de närmsta sekunderna när man tog av kontakten.
Har nästan ny fördelare (bosch) och rotor.
Har nästan ny tändkabel mellan rotor och tändspole.
Tändstiften är bra, (har nya jag kan byta till)
Har letat efter vakuum läckor, men har inte hittat några. har haft det innan och då gick den inte så här dåligt.
av TioTusenKRBil
#1529687
Låter som motorn dränks i soppa pga avsaknad lambda. Kan ha helt fel men från vad du skriver så låter det som att man bör fixa det först och sedan felsöka efteråt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1529698
7020 skrev: Lambasonden är avrycket (kablarna är sönder, men det borde inte göra att den går så här dåligt. eller? var för all del fel ohm värde på den innan de gick i sönder.) ny ska monteras.
Johodå, hela bilens styrsystem är baserat på vad sonden säger. Utan den går bilen i ett nödläge, som hjälpligt kan köras.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1529707
Prova byta reläet till bränslepumpen, om det inte är gjort.
Vitt relä, finns bakom askkoppen där säkringarna finns.

Reläet brukar hålla runt 10 år, sen måste det bytas ut mot ett nytt, kostar 289 kr hos VParts.

Utan lambdasond går motorn dåligt.
Senast redigerad av 1 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gånger.
av 7020
#1529713
Nej det har jag inte, ska testa, att byta reläet. har ju några begagnade liggande. får se om de funkar. :)

Var liksom lite tanken att jag skulle få den att gå i det nödläget.
Fick för mej att det nödläget hade samma inställningar som när man kall startar den innan den börjar lamba reglera.
och ja förväntar mej inte att den ska gå optimalt utan lamba, mer iallafall hyggligt bra. alltså inte random få för sig att gå på typ 200 varv i en 4-5sek, och hoppa och rycka en massa.

Testade för ett tag sedan på en annan, med lambafel. att rycka av till Lambaregleringen. (samma motor och samma system) och den bilen gick bättre då och blev faktiskt körbar, vilket jag vill knappt säga denna bilen är just nu.
jag är ganska så övertygad om att där är något mer som spökar än bara lamban, men det är möjligt det bara är fel där, men är tveksam till det.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1529719
När min lambdasond var trasig kopplade jag loss den och bilen gick bättre. Satte i en ny lambda och motorn gick riktigt bra. Körde några år och bytte sedan till en Bosch lambdasond och fick en ny motor. Först då fick jag ut alla 159 hk ut min B234F motor. Du kan aldrig få ut mer kraft ur en motor genom att öka bränsle mängden, du måste ändra tändläget, luft mängd m.m. På en turbo motor kan du ganska enkelt ändra luftmängden, men inte på en sugmotor. Det är f.ö mer än bränsle mängden som ändras i "nödläge", i princip alla rörliga parametrar i boxen låses i ett fast läge.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1529806
Nödprogrammet, även kallat "limp home", är som sagt till för att kunna ta sig till verkstaden i bästa fall. Det antika nödprogrammet i LH2.4 kan inte jämnföras med modernare dynamiska systemprogram där parametrar stänger ner en efter en och kan förlita sig på *andra* givare, utan här är det allt eller inget som gäller.
Har man en jävla tur, bokstavligen beroende på väder, vind och temperatur ute, så kan bilen gå "felfritt" i nödprogrammet, men 97 av 100 gånger så kommer den gå som skit.

För övrigt tar det typ 30sek från en kallstart innan LH2.4 börjar "pinga" sonden och kontrollera vissa saker, dvs du hinner knappt få i växeln och köra iväg innan en (frisk) bil börjar jobba med sonden. Fullständig lambda-reglering tar så klart längre tid(ca 2-3minuter), men vid det laget har styrsystemet redan kontrollerat sonden ett flertal gånger.. Saknas sonden redan vid första testet så.... Ger den upp helt enkelt, och går i nödprogrammet. Du kan alltså inte jämnföra avsaknad av sond med en "normal kallstart".
Min egen referens: Min -92a, som saknar sond(mer exakt, saknar hela avgassystemet efter grenröret), tog en 3-4 startförsök innan den hostade igång och orkade knappt över tröskeln till garaget :P Och då har den ändå 130(nåja...) åsnor :-D På en någorlunda varm men molning och fuktig dag.
Min V70 -97, som har i jämnförelse mot LH2.4 ett super-avancerat styrsystem gick näst intill normalt utan LMM. Men det var superfint väder på sommaren när det hände, dvs "optimala förhållanden" för att nödprogrammet ska fungera hyffsat. Men även Motronic4.4, som V70in har, stänger ner "allt" om det är något fel, men nödprogrammet i sin programmering är betydligt mer avancerat än LH2.4.

Självklart kan du ha mer fel på bilen utöver sonden som inte gör saken bättre, men avsaknad av sond är mer än troligt största boven.
av 7020
#1541377
Har nu bytt Lambasonden 2 gånger nu.
först en billig Lambasond och den gick bra i en typ 30mil. sen började den igen göra som den betedde sig innan bytet igen.
med att hacka, stanna och det började lukta mycke bensin om den.
Inga felkoder. (konstigt)

Tänkte den billiga lambasonden har börjat ger felaktiga värden, så jag bytte till en ny från bosch.
Går nu lika dåligt som innan, men motorlampan har börjat ljusa och jag har de här felkoderna.
LMM felaktig signal
Tomgångsventil Felaktig Signal.

Har någon någon ide vart jag ska titta vidare? glapp i något kontaktstycke?

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]