Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MaxOlsson
#1529530
Tjenare!
Har börjat få ett konstigt ljud från bakaxeln när jag kör närmare 80 km/h
Bilen i fråga är en Volvo 940 ltt från -96 diffen är även svetsad. Har lite skumma vibrationer från kanske 50 kmh sen när man kommer upp i över 80 ish så övergår de i ett mer malande ljud. Känns fortafande som att bilen driver på båda hjulen då den tuggar grus när man svänger osv. kan själva diffen va på väg o ge sig? eller kan de va nåt lager nånstans som e kasst? Det låter inte mer eller mindre när jag svänger åt nått visst håll men så fort jag släpper gasen så slutar det låta och så fort jag lägger foten på igen så återkommer ljudet. Vad kan det vara tro? Är själv inte så erfaren inom bakaxlar...

Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
#1529539
Det blir oerhörd belastning på övriga delar i bakaxeln när det inte kan röra sig som det ska. Men du har ju även en kardanstången med lager och knutkors.
av MaxOlsson
#1529545
Jaa har ju alltid haft ett litet vinande ljud från diffen men efter ett hårt gaspådrag en dag förra veckan (inte från stillastående) så började det vibrera mer känns i sätet när man gasar på har inte tänkt direkt på om de är olika på olika växlar men ska åka en sväng o känna efter lite. Har läst att vissa har fått byta kardan helt och hållet till en bättre begagnad, min bil har ju ändå gått snart 35k mil så kanske är lite trött i vissa delar 🤔
Användarvisningsbild
av lennarte
#1529555
Om det vibrerar i sätet vid gaspådrag efter att kopplingen greppat ordentligt brukar det vara ett kardankors som kärvar/glappar. Kolla det bakre först och se om det är rostigt i skarven mellan kopp och själva korset. Det tyder på att det kärvar och fettet är slut
Har du Hardyskivan istället för främre kors, börja där. Leta efter trådar som sticker ut. Det sitter en bussning och en tapp som styrning. Den ska också vara infettad så den rör sig fritt
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1529583
Jag skulle i vilket fall öppna upp diffen och kontrollera. Svetsade diffar håller sällan länge, svetsarna kan släppa och/eller spricka, materialet det är svetsat i kan spricka, osv osv.. Det blir en fruktansvärd belastning på diffen när hjulen försöker rotera olika fort.
av MaxOlsson
#1529758
Pallade upp bilen förut idag och startade och lät den gå på 3ans växel och kan konstatera att de malande ljudet kommer från diffen man känner att de skrapar lite när man håller handen på bakaxeln så blir nog att leta reda på en ny klump som är osvetsad. Och vibrationerna som kommer vid högre hastighet är nog stödlagret som är slut det kändes riktigt glappt när ja va under och ryckte lite i kardan. Så finns lite att göra…😂

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]