Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1528919
Hittade den här bilden från ett yputubeklipp där det grejas med högra sidan och där är färgerna som i min högra lampa, gul och brunvit.
(Vilket inte verkar stämma med elschemat)

Såhär ska färgerna vara enligt en annan forumtråd vilket jag har i min bil: (sen delar väl bakljus och bromsljus jord?)
Elschemat i tråden beskriver väl bara bromsljusen och att dom har jord. Dom delar väl samma jordskena som har en svart jordkabel till karossen.

Bakljus vänster: röd
Bromsljus vänster: gul–röd
Bakljus höger: brun–vit
Bromsljus höger: gul
Högt bromsljus, dvs i bakrutan: gul–svart
Blinkers vänster: grön
Blinkers höger: blå–grön
Backljus: svart
Dimbakljus: grå
Bilagor
09DE5B9F-62D3-42C6-A33D-AF5F2E242349.jpeg
09DE5B9F-62D3-42C6-A33D-AF5F2E242349.jpeg (788.2 KiB) Visad 355 gånger
#1528934
volvorullar skrev:Såhär ska färgerna vara enligt en annan forumtråd vilket jag har i min bil: (sen delar väl bakljus och bromsljus jord?)
Då stämmer färgerna så ingen har varit där. Spänningen är individuell till samtliga glödlampor, och då 2 kablar till dom nedre. Jorden är gemensam, en kabel från varje lykta till gemensam jord. Men på 5-dörrars är jorden individuell för varje sida. Jag höll på i 2 dagar när jag bytte lyktorna bak på min 745-a. Lamphållarna var inte med och det var stora problem med passformen mellan lamphållarna och dom nya baklyktorna (glasen). Det var en massa skapande. putsande och böjande på kontaktytorna innan det fungerade. Men sedan har det fungerat (peppar, peppar) i nu c:a 10 år.....
#1528949
lennarte skrev: sön 29 jan 2023, 08:03
volvorullar skrev:Såhär ska färgerna vara enligt en annan forumtråd vilket jag har i min bil: (sen delar väl bakljus och bromsljus jord?)
Då stämmer färgerna så ingen har varit där. Spänningen är individuell till samtliga glödlampor, och då 2 kablar till dom nedre. Jorden är gemensam, en kabel från varje lykta till gemensam jord. Men på 5-dörrars är jorden individuell för varje sida. Jag höll på i 2 dagar när jag bytte lyktorna bak på min 745-a. Lamphållarna var inte med och det var stora problem med passformen mellan lamphållarna och dom nya baklyktorna (glasen). Det var en massa skapande. putsande och böjande på kontaktytorna innan det fungerade. Men sedan har det fungerat (peppar, peppar) i nu c:a 10 år.....
Jag har en 945 1998
Jag ska ner och mäta på kablarna igen för att säkerställa spänning. Bara lite mystiskt att det under färd plötsligt slutar fungera och att ytorna/bläcken på lampkontakt och lamphus ser fina ut. Noterade dock en aning ärg i högerlampan som jag inte tog bort eftersom jag var i full fart med den vänstra men den fungerar ju på höger sida som det är just nu men ska göra rent där ordentligt med. Finns det något kontaktstycke framme under instrumentpanelen för kabelstammen som kommer under listen från baklamporna? Isf kan jag lossa kontakten och enklare utesluta kabelbrott längs den vägen.
Samt kan brytaren vid bromspedalen skapa ett problem endast för ena lampan?
Senast redigerad av 1 volvorullar, redigerad totalt 0 gånger.
#1528951
Ulf965 skrev: lör 28 jan 2023, 18:47 Då får du lite hjälp här av elschemor, dessa är från 1995. Hoppas du har en multimeter så du kan finna var spänningen till vänster bakljus försvinner. Bromspedalen måste vara nedtryckt när du mäter.
Finns det någon länk eller bild som förklarar vad vad som anges i siffror på bilderna?
Tack för bilderna Ulf!
#1528964
Satte en pinne mellan bromspedal och säte och mätte på bläcket till den rödgula och den ger 11V utan tändning och avstängd motor.
Mäter jag mellan den röda och jord i chassi så verkar dom ha kontakt vet inte om det ska vara så kasnke ämdras när motorn är igång och färdljuset lyser
#1528966
Mitt vänstra bromsljus fick jag igång med lite polerande med en tops indräkt i elektronikrengöring idag. Det är bättre att putsa med en glasfiberborste :https://www.electrokit.com/produkt/glas ... rste-4-mm/
Eftermarknadsbaklampor verkar vara känsligare för oxidation än original.
11V ser lite lite ut. Rekommenderar att putsa lite mer.
De har kontakt ja, via glödtrådsvakt. Se kretschema, skit i det så länge.
#1528980
Nu lyser den igen.
Felet satt i lamphållaren. Ena bläcket som låg an mot ena glödlampspolen böjdes ut och tappade kontakt när lamphållaren trycktes fast. Alltså när jag ohm-mätte över allt utanför lamphuset verkade allt ok men sen fasttryckt böjdes det ut. Iaf skönt det är inordning nu. ”Bara” det lite mer omfattande problemet med bältesbulthålet kvar.

Strömsatte lamphållaren utanför vilket gjorde lite lättare felsöka
Bilagor
AC022A60-8897-4E97-A532-96316C3D951A.jpeg
AC022A60-8897-4E97-A532-96316C3D951A.jpeg (4.67 MiB) Visad 286 gånger
#1529009
volvorullar skrev:Felet satt i lamphållaren. Ena bläcket som låg an mot ena glödlampspolen böjdes ut och tappade kontakt när lamphållaren trycktes fast.
Samma problem som jag hade.....
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]