Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ark
#1528393
Hejsan har en 940 som jag tagit över som jag försöker rädda och ge ett värdigare liv.
Går inte att få fram några felkoder. Så har kört mer på känsla och logik vid felsökning. Ingen tändning, ingen soppa.
Så, började med att bygla bränsle relä och köra pumpen en stund och då startade bilen men dog efter 10 sek.
Repeterade samma sak fast denna gång försökte jag höra vilken av pumparna som gick
Pump i tank går dock går inte den under sätet, men bilen dog inte denna gång.
Stängde av bilen för att se om jag bytte bränsle relä till ett nytt, men de gjorde inte någon skillnad. Var inte så lyckas få bilen att starta igen efter detta.
Någon som vet vad felet kan vara? Hade tänkt chansa byta pumpen men vet hur de brukar bli när man bara byter och byter hela tiden utan resultat. :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1528420
Senare modeller har bara en pump, och den sitter i tanken. Har du två pumpar sitter huvudpumpen brevid bränslefiltret under bilen under förarsätet. Finns inte en chans att bilen startar utan huvudpump, så du har nog den senare modellen. Dessa pumpar blir ofta "intermittenta" när dom blir gamla. Alltså fungera perfekt, för att nästa gång inte fungera alls. Och sedan fungera igen. Där blir ingen felkod på bränsletryckfall.
Användarvisningsbild
av Myspersson
#1528603
Hur beter sig varvmätaren när den dör?
Hade liknande problem på 740 när hall-givaren var kass (sena 740 och 940 har impulsgivare istället), då föll varvmätaren ner till noll direkt, trots att motorn fortfarande inte hunnit stanna. Hände sporadiskt under körning, kunde ligga på motorvägen och den sa att motorn varvade noll med växel i när den dog i 100km/h.
ingen signal från givaren => ingen gnista/soppa.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]