Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Boiber23
#1528048
Hej, har nu bytt bakaxel helt och hållet och funderade om det finns nåt bra sätt att få igång hastighetsmätaren utan signal från bakaxeln. Original mätaren ser ju otroligt fin ut och skulle vilja få den att spela. Vet någon av nåt sätt att tex konvertera den till gps?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1528051
Original hastighetsmätare måste fungera vid besiktning. Alltså med original drivning.
Jag har en mobiltelefon med en app för hastighet och främst för väg och trippmätare då inte det senare och bensinmätaren inte fungerar. Dom godkänner detta får just hastighets mätningen fungerar på min 745-a, men dom kommenterar det varje gång.
Ohm mät på givaren på bakaxeln. 600 - 1600 ohm ska det vara om givaren är riktig. Det brukar ärga sönder i kontaktstycket på bakaxeln.
Du ha väl inte en för gammal bakaxel, det skiljer under modellårel -88.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1528094
Då har du problem... Bra att kolla "vad som gäller" innan byte..... Men, man kan (har inte provat själv) använda en hastighets mätare till en cykel. Alltså en Magnet man fäster på fälgen, och en givare med kabel till en mätare. Detta ska vara godkänt.... Alltså det måste vara en fast överföring mellan givare och mätare. Ifall man tappar kontakt med satelliten (köra i tunnel?)
av Boiber23
#1530746
Lucif3r skrev: mån 23 jan 2023, 18:40 Du ska kunna koppla hastighetsmätaren på framhjulen, förutsatt att du har ABS på bilskrället. Det är 48-kugg krans fram likväl som bak, så signalen är likadan.
Gjorde detta och fungerade skitbra TACK så mycket <3
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]