Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av LabanBS
#1527539
Har en 944 -95 som jag rasa diffen på och råka sätta dit en 88a bakvagn. Då slutade hastighetsmätare och ABS fungera så jag bytte diffklumpen till en 88b igen och då fungerade mätarn utan några problem, däremot lirar inte ABSen och ger bara felkod 155.

Så frågan är vad problemet kan vara? Borde inte hastighetsmätarn vara utslagen om det är problem med bakaxelsensorn?

Edit: Hittade en annan tråd där någon hade samma problem och löste det genom att ta ut och göra rent givaren. Vilket jag försökt utan lycka då den sitter som sten, skulle jag ta i mer skulle hela kontaktstycket gå i tusen bitar. Finns det något knep att få loss den?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1527595
På min 745-a (88B) hade kabeln i kontaktstycket ärgat sönder.
Går det att byta innehållet i bakaxeln mellan -88 (plåtlock) och -88B (aluminium lock)? Dom är ju ganska olika, t.ex olika givare.
Finns dock ett litet antal -88 med aluminium lock, det är GLT modellen med 16V motorn. Den kom (-89 års modell) redan i april 1988 och kallas senare -88B
av LabanBS
#1527633
Jodå det gick, var bara att byta till alu locket så lira allt. Utom absen. Ska kolla hur sensorn ser ut. Kabeln ser fin ut men hade den ärgat hade väl inte h-mätare lirat som den ska, eller?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1527702
LabanBS skrev: fre 20 jan 2023, 12:38 Jodå det gick, var bara att byta till alu locket så lira allt. Utom absen. Ska kolla hur sensorn ser ut. Kabeln ser fin ut men hade den ärgat hade väl inte h-mätare lirat som den ska, eller?
Det är noga med spelet mellan givaren och "gluggkransen". F-n vet hur man mäter det, men det ska vara mellan 0,35 och 0,75 mm på äldre modeller. Hittade inget om att det skulle skulle vara annat mått på -88B och nyare.
På min 745-a funkade h-mätaren med en kabel (den blå/vita?) men för att ABS-en skulle fungera krävdes att den bruna också var hel.
av LabanBS
#1527954
Öppnade upp och gjorde rent sensorn. Löste inte problemet, och nu funkar inte hastighetsmätaren längre... Kontaktstycket och sladdarna ser hela ut.

Sensorn mäter inga ohm så jag misstänker att det är den som felar.

Nu till det röriga, jag hade fel kåpa innan jag bytte till akukåpa som nu har den övre sensorn. Den felaktiga kåpan hade den nedre som blev rätt ordentligt nedslipad av kransen.

Nu när jag har en 88b diff, vilken sensor är det jag ska ha? Kan jag kontrollera kablaget på något sätt så jag kan utesluta att det är det?

Edit: beställde den andra sortens givare och hoppas det löser skiten

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]