Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvoelis05
#1527446
Tja min 744 går ganska bra kall och är aldrig svårstartad men när man har kört ett tag så den når arbets temp så kånns det som om den dränks i soppa. Tändstiften är svarta torra men lite vita som tyder på att den har gått lite varm. Den har bosch kablar relativt nya med ngk stift biltemas fördelar lock och rotor ganska nya. Den ryker vit varm som kall ibland mer ibland mindre testade expansions tanken för avgaser men visade negativt och topplocks packning ska vara bytt för 3 månader sedan. Den gar original kat på nu fattar ej varför den ryker. Den får nog för mycket soppa för när man vevar ner rutorna så luktar den starkt av bensin (avgaser inte bensin läcka) Funderar på om det kan vara för att lambdan saknas men hittar inte kablar till att koppla in en ny. LMM byttes (dock till en biltema mätare) och tomgång gick ner och blev bättre. Kanske kan vara temp sensorn till styrboxen som tror att den är kall eller tomgångs ventilen. Något tjuter på tomgång från insuget eller pcv systemet men sprayade startgas men ingen skillnad i tomgång blir galen snart. Den går att köra oftast när den är varm den är bara väldigt slö på låga varv och låter som om den misständer ibland. Har haft några bilar nu men detta e första gammel volvon :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1527453
Om motorn skulle bli "dränkt med soppa" så skulle inte tändstiften vara torra, och/eller vara vita. Får motorn däremot snålt med bensin eller du har fel tändstift (för "varma") blir dom vita. Kan bli riktigt "kritvita" och då gå dåligt varm. Vit avgasrök på vintern kan vara normalt, det är kondens vatten i avgasröret som förångas när avgasröret blir varmt.
På F motorn före -88B (tidig -89-a) är där inget "automatisk" grundtändläge, utan det måste "ställas in" manuellt. Gärna då med stroboskoplampa. Sent ställt grundtändläge kan ge varmare motor och då vita tändstift.
Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]

Startproblem varm motor S70

Hej! Jag har sedan en tid tillbaka skaffat mig en[…]

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]