- lör 14 jan 2023, 15:56
#1526878
Volvo 940 GL B230FB 1991
Hade låg nivå av spolarvätska och kontrollampan blinkade vid sväng, inget konstigt med det.
Vid två tillfällen så tändes nu spolarvätskelampan och laddningslampan samtidigt, båda lyste svagt, när bromspedalen trycktes ner så slocknade kontrollamporna.
Mätte laddningen, visade 14 volt, när jag sedan kände och vred på jordkabeln från generatorn så varierade laddningen.
Drog en extra jordkabel och nu laddar den 14,4 volt.
Kan det vara något annat med generatorn, tex regulator eller kol som är på väg att ge upp ?
Generatorn är en Bosch 100 A, nr: 0123 500 005
Miltal generator okänt, bilen har rullat 44700 mil.
Finns även lite krångel med instrumentet, ibland är 4 kontrollampor ur funktion, men börjar fungera för det mesta, varvräknaren har lagt av helt för ett halvår sedan.
Hade låg nivå av spolarvätska och kontrollampan blinkade vid sväng, inget konstigt med det.
Vid två tillfällen så tändes nu spolarvätskelampan och laddningslampan samtidigt, båda lyste svagt, när bromspedalen trycktes ner så slocknade kontrollamporna.
Mätte laddningen, visade 14 volt, när jag sedan kände och vred på jordkabeln från generatorn så varierade laddningen.
Drog en extra jordkabel och nu laddar den 14,4 volt.
Kan det vara något annat med generatorn, tex regulator eller kol som är på väg att ge upp ?
Generatorn är en Bosch 100 A, nr: 0123 500 005
Miltal generator okänt, bilen har rullat 44700 mil.
Finns även lite krångel med instrumentet, ibland är 4 kontrollampor ur funktion, men börjar fungera för det mesta, varvräknaren har lagt av helt för ett halvår sedan.