Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av binkie
#1527672
Y62 skrev: fre 20 jan 2023, 16:13 Har tveksam gnista (ensam, svårt att se i snövädret). Vevaxelsensorn verkar död, visar 165 ohm, läste någonstans att det skulle var 300 ohm. Varvräknaren är också död när man kör startmotorn. Ska byta sensorn på måndag.
Den kommer nog starta med ny vevaxelsensor ;-) va bara försiktig med skruven så den inte går av
av binkie
#1527856
Y62 skrev: lör 21 jan 2023, 16:28 Det tror jag också men styr den bränslepumpen på något sätt?
När du slår på tändningen så ska pumpen gå i någon sekund för att bygga upp trycket innan start. Denna funktion är inbyggd i bränslestyrenheten och iaf på lite äldre modeller av LH 2.4 så kunde den funktionen gå sönder.

Spelar ingen roll egentligen för sen när du kör på startmotorn så känner styrenheten av att motorn snurrar (via vevaxelgivaren) den slår till det vita reläet som i sin tur aktiverar pumpen.

Varken gnista eller bränslepump = oftast vevaxelgivaren
Gnista men pumpen går inte = oftast vita reläet alt defekt pump.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1527906
På min 745-a (-88B) har pumparna aldrig gått med "tändning på", men där är fullt tryck innan motorn gått ett varv runt. Så det har ingen betydelse. Tror den var sådan från ny, i alla fall var den så när förre ägaren köpte den 1994. Har aldrig varit något problem att starta den. Sökte information om detta när jag fick bilen 2007 men det enda svar jag fått är "vissa har det och vissa har det inte"
av binkie
#1527915
lennarte skrev: sön 22 jan 2023, 07:44 På min 745-a (-88B) har pumparna aldrig gått med "tändning på", men där är fullt tryck innan motorn gått ett varv runt. Så det har ingen betydelse. Tror den var sådan från ny, i alla fall var den så när förre ägaren köpte den 1994. Har aldrig varit något problem att starta den. Sökte information om detta när jag fick bilen 2007 men det enda svar jag fått är "vissa har det och vissa har det inte"
Enligt min fordonslärare som hade jobbat som bilelektriker på Volvo när det begav sig med 240 och 740 så fanns funktionen men gick oftast sönder inne i styrenheten, de kanske tog bort den på senare årsmodeller då det precis som du säger är helt onödigt och man får ju bränsletryck direkt startmotorn snurrar.
Användarvisningsbild
av Y62
#1528814
Min bil startar och går nu. Felet var så enkelt som fördelarlocket. Bytte lock, rotor och tändkablar. Locket var det värsta jag sett, kolet var så gott som helt borta. Kan tänka att det plötsligt gått sönder och det var anledningen till att den gick från fungerande till nästan stendöd. När jag kollade gnista fanns det men den var bara sporadisk, var ensam när jag kollade och gjorde det inte ordentligt. Pinsamt att hoppa över en sån enkel grej i felsökningen.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.