Sida 1 av 1

Chiptrim S90 3,0 1997

Postat: mån 02 jan 2023, 22:01
av LeifA
Någon här som vet var man kan få tag på chiptrim eller kanske någon har hemma som ligger och skräpar?

Re: Chiptrim S90 3,0 1997

Postat: tis 03 jan 2023, 02:54
av Lucif3r
Det existerar knappt, för det är tämligen meningslöst att chippa en sugis.
Men det är väl bar aatt du tankar ner motronicsuite och börjar pilla själv ;-)

Re: Chiptrim S90 3,0 1997

Postat: tis 03 jan 2023, 06:25
av LeifA
Nej, det blir inte mycket men jag vill ha så mycket det går att få ut. Det ska bli en rallybil i en standardklass. I en B230FB får man ut närmare 180hk med chip och H-kamaxel.

Re: Chiptrim S90 3,0 1997

Postat: tis 03 jan 2023, 08:03
av frasse4
Det är ju för att man kan varva mer. Original kamaxlar till 3.0 så ramlar man över med vridmomentskurvan innan 6000 varv så det finns nog knget att hämta på att varva mer. Jag har aldrig sett trimkamaxlar till 6:an.

Re: Chiptrim S90 3,0 1997

Postat: ons 04 jan 2023, 10:12
av Lucif3r
Precis, det som finns att hämta i rödblockarna är i ökat varvstopp... Det finns inte ett dugg att hämta där på en vitblockare - mer än motorhaveri.
Nästan alla vitblockare faller platt på nosen när man närmar sig orginal varvstoppet, 4or som 5or som 6or.., dom är helt enkelt inte byggda för att varvas mycket. Inte ens 5orna har speciellt många kamaxlar att tillgå som ger någon direkt effektökning.

När man pillar sugmotor, och speciellt vitblockare, så handlar det inte direkt om att få ut mer hästar, utan snarare att justera *vart* i registret effekten finns.

Men som sagt, det är väl bara att du tankar ner motronicsuite och sätter dig och pillar ;) Lyckas du åstakomma något kan du ju alltid sälja mjukvaran...

Re: Chiptrim S90 3,0 1997

Postat: ons 04 jan 2023, 20:09
av LeifA
Tror jag läste någonstans de fick ut +15hk på 2,5L, vilken firma vet jag inte. Hade jag fått samma på min 3,0 så är jag nöjd.