Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av StefanNkpg
#1524549
Hallå!

Ikväll när jag var ute och körde så försvinner både hel-och halvljus efter att jag bländat av några gånger vid möte. Jag kör in till vägkanten, stänger av, startar igen och allt är som vanligt...

...ett tag till sedan händer samma sak igen. Varken hel-eller halvljus funkar, instrumentpanelen är mörk och inget av reglagen är upplysta. Helljuset funkar om man trycker in spaken, och blinkersen funkar som vanligt.

Sista gången jag startade så tog det en tre-fyra försök innan belysningen funkade som vanligt.
Funderar på om det kan vara jordfel eller fel på plattan vid tändningslåset? Alla tips tas tacksamt emot.

Mvh Stefan
av StefanNkpg
#1526178
Lyckades få igång lysena härom kvällen genom att rucka lite på något av reläna, såg inte vilket utan körde in handen och kände mig fram. Är det ett relä till både hel-och halvljus? Var inne på Rejmes och säljaren hittade bara ett huvudljusrelä när han sökte i sin dator.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1526204
Om det är samma som 740 vilket jag tror att det är, så sitter reläet i bakre raden (Närmast säkringarna) ungefär i mitten. Det är samma relä till både hel och halvljus (sitter innan omkopplare) men ljustutan har "egen" kabel. Dock, om du kan tända helljuset (alltså inte bara blinka med ljututan) är det nog glödtrådsvakten (stora runda gröna i främre raden) som är fel på. Helljuset går inte genom där.
av StefanNkpg
#1526368
Ok, om det är säkringsdosan det är fel på, byter man den bara?
Jag kunde inte tända helljuset utan bara blinka med ljustutan. Ska kika närmare på relät. Borde väl synas om det är bränt/skadat?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1526394
Du kan ganska enkelt dra ut hela elcentralen och kolla och byta reläer. Ta bort askkopp och facket ovanför, lossa på 2 hakar och dra ut det. Ljusreläet är om det är original märkt K. Det är inget märkvärdigt med det utan ett standard relä (med samma funktion) duger
images/faq/manualer/relaplacering.jpg
En bild på min säkringshållare med "bränd" säkring. Nr 3, nr 7 och nr 16
20160715_142334.jpg
20160715_142334.jpg (887.41 KiB) Visad 562 gånger
20160711_091041_HDR.jpg
20160711_091041_HDR.jpg (984.53 KiB) Visad 562 gånger

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]