Sida 1 av 2
Förstärkta kardanstödlagerhållare
Postat: mån 12 dec 2022, 13:32
av RMn
Jag har försökt få tag i förstärkta kardanstödlagerhållare till mina förlängda S90 limousiner. De som finns
på reservdelsmarknaden är för veka. När man startar slår axeln upp och ner, så när man startar måste man "smyga" igång för att undvika detta.
Det är samma stödlagerhållare till alla i 700- 900 serien.
Re: Förstärkta kardanstödlagerhållare
Postat: mån 12 dec 2022, 23:36
av Lucif3r
Ptja, det är väl bara att skaffa lite tjockare plåt och svetsa dit, kanske med ett par extrafästen mot karossen.
Annars finns väl den här;
https://www.mkmotorsport.se/products/st ... justerbar/
Inte en susning om den är starkare än orginal dock...
Re: Förstärkta kardanstödlagerhållare
Postat: tis 13 dec 2022, 07:17
av lennarte
Har det inte varit motsatt problem på "vanliga" 7/900, alltså att dom är för hårda?? Då borde det finnas olika hårdhet att köpa kanske? Frågan är då om dom säljer olika typer, eller det är olika tillverkare?
Re: Förstärkta kardanstödlagerhållare
Postat: tis 13 dec 2022, 12:48
av Lucif3r
Nja, att hållarna varit för hårda har jag aldrig hört, däremot att själva stödlagret varit det... Eller närmare sagt "gett vibrationer".
Re: Förstärkta kardanstödlagerhållare
Postat: tis 13 dec 2022, 14:00
av lennarte
Lucif3r skrev:Nja, att hållarna varit för hårda har jag aldrig hört, däremot att själva stödlagret varit det... Eller närmare sagt "gett vibrationer".
Det var det jag menade.... Men det är själva "bygeln" och ett extra starkt fäste som behövs.
Kan man inte då gå till en "modern" plåtslagare så skär (laser eller vatten) han ur en bit i tjockare material med den gamla som mall.
Re: Förstärkta kardanstödlagerhållare
Postat: ons 21 dec 2022, 03:12
av RMn
Jag kanske har fel, men jag tror att det är gummit i hållaren, som håller lagret som är för vekt och ger med sig, så att man får pendling i axeln så den slår upp och ned. Tror att häftkraftstinna 940 turbobilar har samma problem. Har hört efter på reservdelsmarknaden, men ingen vet att någon har styvare gummi. En person på V-parts sade att jag kanske skulle prova att köpa volvo orginal, de trodde han kunde vara bättre.
Re: Förstärkta kardanstödlagerhållare
Postat: ons 21 dec 2022, 03:24
av RMn
Kan nämna att på den riktigt långa Limousinen (6,2m) har jag dubbla stödlager/hållare ca 1,5m i sär. Det ena sitter i Volvo`s "standardprofil" medan den andra sitter skruvad på ett profiljärn. Stödlagerhållarna är identiska med alla som sitter på 700/900 modellerna.
Re: Förstärkta kardanstödlagerhållare
Postat: ons 21 dec 2022, 14:48
av Lucif3r
Om det är själva gummit så vet jag att folk har förstärkt dom med någon typ av sikaflex, det ska tydligen förbättra dom väldigt mycket. Aldrig provat själv dock.
edit: här är ett exempel jag snabbt googlade fram
https://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=67962
Här är ett annat exempel, han verkar köra in någon typ av hårdare gummislang (jag har inte tittat noga på videon, bara bläddrat igenom den lite snabbt

)
edit2: LOL, glömde ju länken till videon i fråga...
https://www.youtube.com/watch?v=aFRBDTkGQko
Re: Förstärkta kardanstödlagerhållare
Postat: ons 21 dec 2022, 17:43
av Marlboroman
Har du kollat alla bussningar och knutkorsen?
Re: Förstärkta kardanstödlagerhållare
Postat: tor 22 dec 2022, 02:41
av RMn
Ja, de är kollade. Har flera Limousiner och det är samma problem.