Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av StefanNkpg
#1522375
Hej!

940 GL-91 Sedan

Får inte upp bakluckan, när jag låser upp centrallåset så händer det ingenting. Går inte heller att öppna med nyckel. Har läst i andra trådar att man kan borra upp låset, men att vissa har testat det utan resultat?
Funderar på om det går att peta upp låsmekanismen inifrån på något sätt? Vidare om jag får upp den hur jag går vidare därifrån? Byta låsmotorn, eller smörja upp låsarmen? Alla tips är mycket välkomna!

Mvh Stefan
av dieselkenneth
#1522392
Har upplevt samma problem med ev 740 då skruvade jag bort lås eller låsbygel (kommer inte ihåg vilken, över 25 år sedan) genom skidluckan hade en massa förlängare till spärrskaftet. Sitter väl ett svart plastskydd över skruvarna som måste knäckas på något sätt tror inte mitt var monterat eftersom jag haft annat problem med låset. Problemet för mig var kabelbrott till cetrallåset.
av sicnarf
#1522629
Kenneth har rätt: Broken or Stuck Lock. [Tips fromJohn Rundle]

740/760 Cars. The secret to entry into a 700 series trunk after the locking mechanism fails (in the locked position .. of course) is two fold. It turns out that the lower locking mechanism is secured to the lower trunk lip with two bolts that are accessible through the fold-down ski-hole in the rear seat with three or four 12" extensions and a 10mm socket. After removing the two bolts the trunk can then be opened with the upper and lower portions still mated and the upper portion of the locking mechanism can then be removed from the trunk by removing three 10mm bolts (only one of them is accessible via the ski-hole as access to the other two is blocked by the closed trunk). When you raise the trunk lid the lower portion of the locking mechanism may bind on the plastic/vinyl trim that covers the lower lip, but a little effort will free it and any damage to the trim is less severe than cutting/drilling the trunk. The upper portion of the locking mechanism is covered by a plastic/vinyl cover/boot . Which leads to the second method of entry. If this plastic/vinyl cover has been removed you can insert the same three or four 12" extensions (3/8" drive) into the opening on the left side (as you look through the ski-hole) of the upper locking mechanism and release the spring trigger by pressing it towards the right (driver's) side. If the cover/boot has not been removed in advance (as mine was) you will not be able to use this approach.
av StefanNkpg
#1526179
dieselkenneth skrev: ons 07 dec 2022, 23:36 Har upplevt samma problem med ev 740 då skruvade jag bort lås eller låsbygel (kommer inte ihåg vilken, över 25 år sedan) genom skidluckan hade en massa förlängare till spärrskaftet. Sitter väl ett svart plastskydd över skruvarna som måste knäckas på något sätt tror inte mitt var monterat eftersom jag haft annat problem med låset. Problemet för mig var kabelbrott till cetrallåset.
Var sitter centrallåset till skuffen?
av StefanNkpg
#1531829
Hallå igen!

Om jag skruvar bort låsbygeln och lyckas öppna skuffen, hur går jag vidare därifrån? Smörjer och sätter tillbaka grejerna? Kommer det funka, är ju inte så kul att ha en baklucka som kanske inte går att låsa? Eller är det troliga att centrallåsmotorn gått sönder? För centrallåset till dörrarna funkar ju som det ska?

Tänkte att jag hör mig för innan jag börjar riva loss =)

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]