Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FittaåJäger940Äger
#1522281
När jag precis startat bilen så ligger jag på typ 300-600 varv sen när bilen går nå minut så är den uppe i ibland 2-3 tusen varv vilket inte känns så bra. Är väll värt att nämna att bilen ryker svart när jag startar den även fast de är en Fk och den står i ett garage så motorn blir inte så kall. Jag har bytt lambda sond blev väll lite bättre men fortfarande Inte nå bra. lampan till lambda sonden lyser också. Prövat också byta lmm men inte blev de nå bättre. De är lite avgas läckage innan lambdasonden vilket jag inte vet om de har nån betydelse men är väll värt å nämna. Nån som kan hjälpa mig felsöka?
av bönan
#1522282
Avgasutsläpp innan lambdasonden är aldrig bra, det måste vara absolut tätt mellan LMM och lambdasond för att motorn ska få rätt bränsleblandning.

Jag rekommenderar att du läser ut felkoderna innan du byter fler delar på chansning. Lambdalampan betyder inte med garanti att lambdasonden är trasig, även om den kan visa det. Det är en motorfelslampa och betyder att styrenheten har felkoder lagrade.

Beskrivning för hur man läser ut dem finns på Google. Är din bil nyare än årsmodell -95 behöver du dock en felkodsläsare.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1522315
Eller på närmare håll, t.ex
viewtopic.php?f=57&t=31891
Där beskrivs också hur du gör på -95 och nyare. Just på dessa verkar det som att en blinkdosa frår en äldre modell är enklast. Kombinerat med ett OBD-uttag.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1522355
Om där är felkoder så gör vissa av dom att en del elektriska delar kopplas ifrån. Om man då inte kan läsa ut dom vet man ju inte om dom är trasiga eller bortkopplade.
#1523144
Nu så har felkodsläsaren valt att fungera på något magiskt sett. När jag körde igång felkodsläsaren så fick jag fel kod 2-2-4 vilket innebar att temperatur sensorn var ej fungernade.
När jag tog mig en närmare titt så märkte jag att kontakten till temp sensorn var alledes smält och kontakten inte ens gick å klicka i. Får nog investera i en ny sån och se om de blir nå bättre
Användarvisningsbild
av lennarte
#1523177
2-2-4 är felkod från tändboxen. Men givaren är för bränsleboxen också så där är säkert felkod hål 2 också, t.ex 1-2-3. Båda dessa "stänger av kommunikationen" motorn går i "Limp Home Mode" och miljölampan lyser. Kolla så där sitter en svart givare, tidigare modeller hade blå givare och det funkar inte. Givarnas signaljord jordas på insuget och där kan bli dålig kontakt mellan kabel och kabelsko

2-2-4 = Motortemperaturgivarsignal
Villkor:
Om signalen från motortempgivaren motsvarar en temperatur under -40 °C eller över 120 °C sätts felkoden.
Styrenheten antar då en motortemperatur på cirka 90 °C (limp home) så att bilen är körbar.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar.
Kontaktresistans i anslutningar.
Dålig stomanslutning av signaljord.
Avbrott eller kortslutning till jord i tempgivaren.
Felsymptom:
Normalt inga felsymptom.
#1523511
Nu när temperatur sensorn är fungernade har jag fått en ny felkod i hål 2. 3-2-2 vilket innebar renbränning av lmms tråd fungerar ej. Jag vet att luft mass mätaren inte är trasig. Så jag vet inte om de är nå kommunikations fel i bilen eller nå el fel
Användarvisningsbild
av lennarte
#1523518
Har du "sportluftfilter"?? Fel på tråden blir det ofta då. Den tål inte oljan i filtret. Jordfel är också vanligt.
#1523520
Ja jag kör på biltema sportluft filter men inte häft nå olja i det har för mig att de bara är dom av lite kvalite. Men om de nu skulle vara nåt jordfel vad skulle bästa sättet att söka efter det vara

Jag har hittat artikelnumret, 6841206. Men den fin[…]

Spärra lådan A-traktor

Hejsan, Vi bygger om en 5cyl bensinare till trakto[…]

Backkamera problem

Har inte en aning om vad för typ av kamera el[…]

Inte något svar på din fråga, me[…]